Терапія при ГРДУ та коморбідних розладах повинна бути спрямована як на ГРДУ, так і на коморбідні розлади, і має бути специфічною у кожному випадку (табл. 1).
Усвідомлення важливості коморбідності при ГРДУ та її прогностичного значення важливе також і для розуміння методів терапії самого ГРДУ, зокрема його «чистих» форм. Висока ефективність фармакотерапії інколи ставить під сумнів доцільність психосоціальних втручань взагалі. Однак, усвідомлюючи, що ГРДУ є хронічним розладом із високим показником коморбідності та значним впливом на психосоціальне середовище дитини, розуміємо, що діти з ГРДУ у більшості випадків потребують мультимодальної програми допомоги, яка впливала б на усі аспекти біопсихосоціального ланцюжка факторів. Психофармакотерапія не може бути єдиним методом допомоги, попри те що є найбільш ефективною щодо редукції симптомів ГРДУ. Дані останнього великого дослідження, проведеного Національним інститутом психічного здоров’я США, у якому порівнювалася ефективність поведінкової, медикаментозної та комбінованої терапії, показали, що ізольоване застосування психофармакотерапії дає значно більший ефект порівняно з поведінковою терапією щодо редукції симптомів ГРДУ, і на такий результат можна було очікувати, виходячи з сучасного розуміння етіології та патогенезу розладу [11, 12]. Адже медикаментозне лікування напряму впливає на причину розладу, а тому зменшує симптоми ГРДУ, тоді як поведінкова терапія радше контролює прояви симптомів і спрямована на зменшення спричинених ними функціональних порушень і вторинних проблем. Вона є свого роду «компенсуючою» терапією і не стільки зменшує симптоми розладу, як попереджає їхній можливий негативний вплив на функціонування дитини в основних сферах життя. Тому, без сумніву, цінність фармакотерапії психостимуляторами чи атомоксетином, зокрема при виражених формах ГРДУ, є дуже великою. У вищезгаданому дослідженні також показано, що поєднання медикаментозної та поведінкової терапії дає доволі незначну додаткову редукцію симптомів ГРДУ порівняно з ізольованим застосуванням фармакотерапії, це також можна зрозуміти з огляду на нейропсихіатричну природу розладу. Однак комбінована форма терапії виявилася більш ефективною порівняно з психофармакотерапією щодо покращення рівня функціонування сім’ї та впливу на коморбідні розлади. Незважаючи на те що результати цього дослідження викликали певні сумніви щодо того, наскільки доцільним є застосування поведінкової терапії в усіх випадках ГРДУ, у відповідь провідні фахівці у даній сфері виступили на захист важливості пакету психосоціальних втручань, оскільки вони дають результат, якого не можна повною мірою очікувати від медикаментозного лікування: збільшують розуміння батьками особливостей своєї дитини, допомагають їм покращити стосунки з нею, виробити ефективні стратегії виховання та керівництва її поведінкою [5]. Відповідно це сприяє зменшенню сімейного стресу, рівня конфліктів, покращує емоційне самопочуття дитини, самооцінку батьків та дитини, функціонування та емоційну атмосферу в родині. Те саме стосується і застосування поведінкової терапії в школі педагогами.
Особливою цінністю психосоціальних втручань є зміцнення сім’ї як основного ресурсу дитини. А з огляду на очікувану кількість стресів та випробувань як для сім’ї, так і для дитини, навряд чи може виникнути сумнів у важливості цих втручань, їх особливій підтримуючій та превентивній силі. ГРДУ – розлад, основні причини якого є біологічними, але основні прогностичні фактори – психосоціальні. Отже, якщо медикаментозна терапія діє на біологічні фактори, і тому є такою ефективною щодо редукції симптомів, то психосоціальні втручання діють на прогностичні фактори, і тому є такими важливими щодо впливу на прогноз розвитку дитини. Одним із основних завдань психосоціальних втручань є саме забезпечення супроводу сім’ї та дитини в процесі вікового розвитку останньої.
Інша цінність психосоціальних втручань – вплив на коморбідні розлади, зокрема ОВРП та розлад поведінки, власне вони і є основою їх терапії (сімейна терапія, індивідуальна когнітивно-поведінкова терапія [КПТ], груповий тренінг соціальної компетентності тощо). Тому психосоціальні втручання, навіть у разі «чистого» ГРДУ, відіграють важливу роль як у лікуванні, так і в попередженні розвитку вторинних поведінкових розладів. Поведінкова терапія вчить батьків керувати поведінкою своєї дитини, це ж саме стосується і педагогів щодо учнів з ГРДУ. Це – важливе завдання, адже до дітей з ГРДУ потрібен особливий підхід, оскільки те, що діє на «звичайних» дітей, на них може діяти не до кінця. Навіть під час прийому медикаментів дитина прийматиме їх не постійно; дія препаратів не завжди становить «24 години на добу» і часто не на 100% зменшує симптоматику розладу. Тому вміння керувати поведінкою своєї дитини, зменшувати її негативні наслідки є важливим завданням для батьків. Варто також пам’ятати, що більшість батьків вирішують розпочати з поведінкової терапії як з більш безпечної, і лише за її недостатній ефективності погоджуються додати медикаменти. Нерідко батьки мають значне упередження до психофармакотерапії, яке не завжди можливо подолати методами психовиховання. У таких випадках поведінкова терапія є єдиним методом допомоги. Медикаментозне лікування фінансово доступне не усім батькам, тому не кожна дитина зможе його отримати (табл. 2). Зважаючи на це, в клінічній практиці існує питання не так протиставлення одного методу допомоги іншому, як їхнього вдалого поєднання у кожному конкретному випадку.
|
Важливо пам’ятати, що терапевтична програма не вичерпується лише цими специфічними щодо ГРДУ втручаннями – поведінковою та психофармакотерапією, має бути індивідуалізованою в кожного випадку і впливати на виявлені в ході діагностичного процесу проблеми. Відповідно до наявності коморбідних розладів чи вторинних проблем у дитини чи її сім’ї може бути надзвичайно важливим і ряд інших втручань: педагогічних (з огляду на можливу наявність специфічних розладів шкільних навичок і академічних проблем), психофармакотерапевтичних (з метою терапії коморбідних розладів), психотерапевтичних (для дитини при низькій самооцінці, наявності коморбідних тривожних розладів, депресії; для батьків та сім’ї у разі наявності проблем із психічним здоров’ям у когось із батьків чи значної дисфункції в родині), соціальних (наприклад, залучення дитини в здорове соціальне середовище ровесників, групи взаємопідтримки для батьків, захист дитини від насильства в родині тощо).
У кожному випадку з огляду на пріоритетність проблем важливо також організовувати в часі послідовність терапевтичних втручань та оцінювати реальність їхнього втілення.
Висновки
У 2004 р. Всесвітньою асоціацією дитячої та підліткової психіатрії та суміжних професій ГРДУ був визнаний проблемою № 1 у сфері охорони психічного здоров’я дітей та підлітків невипадково. Попри «доброякісну» на перший погляд природу ГРДУ – «ну що тут такого, діти мають бути активні» – цей розлад може стати і каталізатором значних труднощів у житті дитини, призводити до розвитку вторинних психіатричних розладів та соціальних проблем. Мало при якому розладі дитячої психіки так виразно відчувається особлива вага та значення вчасних, ранніх та комплексних втручань. Компетентна допомога дітям із ГРДУ та їхнім родинам вже у ранньому віці може радикально змінити сценарій їхнього життя на краще, попередити розвиток вторинних ускладнень та проблем. Розвиток програм допомоги дітям із ГРДУ та їх родинам в Україні має стати важливим пріоритетом національної програми охорони психічного здоров’я.
Литература
1. Романчук О.І.?Гіперактивний розлад з дефіцитом уваги у дітей.?– Львів, «Крео», 2008.
2. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (AACAP): Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children, Adolescents and Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder // Journal of the American Academy Child Adolescent Psychiatry.?– 1997.?– Vol.?36 (Suppl.?10).?– Р.?85-121.
3. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (AACAP): Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder // Journal of the American Academy Child Adolescent Psychiatry.?– 2007.?– Vol.?36 (Suppl.?46).?– Р.?894-921
4. Asherson P.?Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in the post-genomic era.?European Child and Adolescent Psychiatry.?–2004.?– Vol.?13 (Suppl.?1).?– Р.?50-71.
5. Barkley R.?Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment.?Third edition.?New York: Guilford Press.?– 2006.
Повний список літератури, що включає 13 пунктів, знаходиться в редакції.