Рассылка

Будьте в курсе последних обновлений – подпишитесь на рассылку материалов на Ваш e-mail

Подписаться
  1. Сучасна психоневрологічна допомога дітям: погляд на проблему

  2. «Детская психиатрия - одна из самых востребованных специальностей в США»

  3. Батьки – батькам: що найважливіше для неповносправної дитини

  4. Диагностика и ведение пациентов с первым судорожным приступом

  5. Дифференциальная диагностика и коморбидность БПР и РДВГ у детей

  6. Применение антипсихотических и стабилизирующих настроение препаратов у детей с БПР І типа <br> Сравнительный анализ краткосрочных рандомизированных контролируемых плацебо исследований

  7. Особенности фармакотерапии в детском возрасте

  8. Фармакотерапия спастичности у детей и подростков с церебральным параличом

  9. Терапевтичні підходи до лікування депресії в дитячому віці

  10. Терапия резистентной эпилепсии в детском возрасте

  11. Вальпроевая кислота - лидер в лечении эпилепсии

  12. Прогностическая ценность субклинических признаков аутизма у детей

  13. Применение кортексина в детской неврологии: опыт и перспективы

  14. Клинические характеристики коморбидных ОКР и БПР у детей и подростков

  15. Возрастные аспекты развития психопатологии: от генетики и эпигенетики к социальной политике

  16. Лечение когнитивных нарушений у пациентов с гипертонической энцефалопатией

  17. Рациональная политерапия в стратегии лечения эпилепсии

Терапевтичні підходи до лікування депресії в дитячому віці

До недавнього часу вважали, що діти не можуть хворіти на депресію. Однак у ряді досліджень було встановлено, що симптоми депресії у школярів спостерігаються у 20­35%.
Типовими симптомами депресії у дітей є коротка тривалість епізодів, швидка зміна депресивного стану на стан збудження, широкий спектр і вираженість вегетативних проявів, зосередженість дитини на своєму фізичному стані, обсесивно­фобічна симптоматика, поведінкові порушення, а також зниження зацікавленості до занять, улюблених справ, ігор.
Згідно з DSM­IV, до ознак депресії у дітей також відносять порушення сну (погане засинання, ранні пробудження, жахливі сновидіння), зниження шкільної успішності, порушення харчової поведінки (втрата апетиту, відмова від їжі, випадки «ненажерливості», поїдання неїстівного), зміну характеру (діти стають більш віддаленими, насупленими та/або агресивними).
Відмічають також вікові особливості прояву депресії у дітей. Так, у немовлят, коли дитина повністю залежна від мами, депресія може виявлятися порушеннями функцій травної системи, сну, підвищенням температури тіла, втратою контакту (жахання та неприйняття важливих для себе людей, об’єктів), затримкою у психічному та фізичному розвитку. В дошкільному віці для депресії характерні розлади настрою та рухової активності, зниження ініціативності, комунікабельності, парааутична поведінка, пароксизми немотивованої сльозливості, вередливості, агресивність, інколи енурез, енкопрез. У дітей молодшого шкільного віку при депресії спостерігається періодичне зниження працездатності разом із дратівливістю, невпевненістю й боязливістю. Частими симптомами є поєднання зниженої зацікавленості до навчання з пароксизмами сльозливості та відчуттям безрадісного існування. З наближенням до пубертату, прояви депресивної поведінки стають яскравішими, з’являються дисгармонічність, схильність до уособленої поведінки, мудрувань на «дорослі» теми, що раніше не було притаманним дитині.
Умовно можна виділити наступні причини депресій у дітей: депресія як наслідок соматичного захворювання, гострої або хронічної інтоксикації; депресія як наслідок психотравми; депресія на тлі повного фізичного та соціального благополуччя, без зв’язку із будь­якими видимими причинами; так звані сезонні депресії, притаманні дітям із ураженням ЦНС у ранньому віці (гіпоксія, травми при народженні).
Основними факторами ризику виникнення депресії в дітей та підлітків є спадковість (генетична схильність), стреси, конфлікти, насильс­тво, зневажливе ставлення до дитини, низька успішність, важкі фізичні захворювання (діабет, епілепсія), наявність інших психічних порушень, таких як фобії, тривожні стани, розлади поведінки, прийом деяких медичних засобів (стероїди, наркотичні знеболюючі), залежна поведінка (вживання психоактивних речовин, нехімічна залежність, співзалежність, «нещасне кохання»), смерть члена родини, близької людини, депресивні епізоди у минулому. Також до факторів ризику розвитку депресії відносять жіночу стать, сімейні конфлікти, напружені стосунки з ровесниками, задиркувату поведінку, поведінку «цапа­відбувайла».

Лікування депресії
Згідно з висновками ВООЗ, основні методи лікування депресивних станів – специфічна психотерапія та застосування антидепресантів.
При виборі конкретного антидепресанта обмежуються монотерапією з використанням зручного для вживання препарату.
Антидепресивні засоби початково призначають у невеликих дозах, в подальшому дозування підвищують, досягаючи терапевтичного ефекту.
Серед сучасних груп антидепресивних препаратів зручними у використанні є серотонін­ергічні антидепресанти, а медикаментами вибору найчастіше є селективні інгібітори зворотного захоплення серотоніну, оскільки вони мають широкий спектр дії (виражена знеболююча, антифобічна, заспокійлива, антипанічна дії). До препаратів цього класу відносяться флуоксетин, сертралін, пароксетин, флувоксамін, циталопрам, есциталопрам. На сьогодні найбільш ефективним методом лікування дитячої та підліткової депресії визнано комбіноване лікування флуоксетином та когнітивно­поведінковою психотерапією. У кожному конкретному випадку рішення про призначення медикаментозної терапії дітям приймає лише дитячий лікар­психіатр.
Також у лікуванні депресивних станів використовують засоби ноотропного ряду, вітаміни, загальнозміцнюючі препарати, призначають фізіотерапевтичні процедури, курортно­кліматичне лікування, дієтотерапію.
Якщо окрім депресії дитина страждає на серйозне супутнє захворювання, з приводу якого вона проходить медикаментозне лікування, необхідно узгодити прийом антидепресантів із відповідними фахівцями.
Загальні принципи терапії депресивних станів у дітей та підлітків наведені далі.
1. Загальні принципи лікування депресії базуються на врахуванні проявів самого протікання хвороби та мікросоціальному середовищі, в якому проживає дитина.
2. Бесіди із депресивними дітьми та підлітками вимагають часу, наполегливості та зваженої коректності, а також активного, емоційного співпереживання.
3. При потребі зміни сімейної системи стосунків та співіснування необхідною є сімейна терапія.
4. Індивідуальна терапія спрямована на пошук та розбудову ресурсів пацієнта, розвиток спроможності проявляти свої почуття, розповідати про свої травмуючі переживання, вміння долати проблеми.
5. Когнітивно­поведінкова психотерапія спрямована на те, щоб дати дитині позитивний стимул переживанням, розвинути здібність крок за кроком справлятися з завданнями і таким чином покращувати рівень соціальної адаптації.
6. Лікування ультрафіолетовими променями покращує регуляцію ЦНС, а також нормалізує активність вегетативної нервової системи.
Лікування депресії у дітей та підлітків здійснюється в трьох основних напрямках: специфічна психотерапія, психофармакотерапія та психоедукація (роз’яснення та навчання дітей і їхніх батьків).
Особлива тактика терапії депресії повинна мати місце за наявності ознак суїцидальної поведінки. До таких ознак в першу чергу відносять одержимість смертю і раптове припинення стосунків з друзями. У таких випадках необхідним є стаціонарне лікування в спеціалізованому закладі.
Психотерапевтична допомога дітям та підліткам при депресії включає лікування, що наведене нижче.
1. Когнітивна терапія навчає пацієнта відслідковувати та змінювати на адекватні до подій свої неадекватні автоматичні думки, що дає можливість позбутися хибної стратегії мислення.
2. Поведінкова терапія – вид психотерапевтичної допомоги, орієнтований на стійке позбавлення від хворобливих симптомів, зміну стратегії поведінки пацієнта із деструктивної на конструктивну. Лікування передбачає спільну роботу терапевта і хворого й не обмежується «стінами» психотерапевтичного кабінету, пацієнт виконує домашні завдання, спрямовані на покращання якості життя.
3. Міжособистісна терапія орієнтована на особисті стосунки дитини і людей, що її оточують.
4. Терапія вирішення проблем навчає дитину долати життєві труднощі.
5. Сімейна терапія передбачає роботу з усіма членами родини і спрямована на вироблення відчуття внутрішньої та зовнішньої стабільності в дитини.
6. Ігрова терапія використовується як діагностичний і терапевтичний інструмент здебільшого в роботі з дошкільнятами.
7. Психоедукація (роз’яснення та надання інформації дитині та членам їі сім’ї про депресію), яку проводить лікар під час консультативних зустрічей та в рамках сімейної психотерапії.
При проведенні психоедукації надзвичайно важливим є:
• вміння переконати дитину дотримуватися плану лікування, приймати медикаменти згідно з рекомендаціями лікаря, систематично відвіду­вати сеанси психотерапії;
• вміння знімати стресове навантаження, яке виникає у членів сім’ї, що проживають із хворою дитиною;
• навчити батьків ознакам рецидиву хвороби та мірам попередження виникнення повторних депресивних епізодів;
• навчити батьків розпізнавати ознаки суїцидальної поведінки, вміти оцінювати їх небезпечність, давати раду в подібних ситуаціях;
• навчити самих батьків розпізнавати депресію в себе і вчасно звертатися до фахівця.
Батькам та педагогам слід пам’ятати, що досить складно запобігти розвитку першого депресивного епізоду, однак цілком ймовірним є попередження та зниження інтенсивності наступних депресивних станів. Тому необхідно навчитися розпізнавати перші ознаки депресії, щоб не втратити можливість діагностувати хворобу на початковому етапі. Важливо, щоб дитина, хвора на депресію, приймала лікарські засоби згідно з приписом лікаря, без пропусків відвідувала сеанси психотерапії, дотримувалася збалансованого дієтичного харчування, займалася фізичними вправами, уникала вживання алкоголю. Беручи до уваги небезпеку самогубств, варто визначити заздалегідь, хто саме в родині буде відповідати за «видачу» препаратів дитині. І навіть коли стан хворого значно покращується, самостійне припинення лікування недопустиме.
Необхідно забезпечити соціальну підтримку дитині як вдома, так і від педагогів та друзів, які проявляють до неї своє розуміння.

Наш журнал
в соцсетях:

Выпуски за 2010 Год

Содержание выпуска 5-2, 2010

  1. Сучасна психоневрологічна допомога дітям: погляд на проблему

  2. «Детская психиатрия - одна из самых востребованных специальностей в США»

  3. Батьки – батькам: що найважливіше для неповносправної дитини

  4. Диагностика и ведение пациентов с первым судорожным приступом

  5. Дифференциальная диагностика и коморбидность БПР и РДВГ у детей

  6. Применение антипсихотических и стабилизирующих настроение препаратов у детей с БПР І типа <br> Сравнительный анализ краткосрочных рандомизированных контролируемых плацебо исследований

  7. Особенности фармакотерапии в детском возрасте

  8. Фармакотерапия спастичности у детей и подростков с церебральным параличом

  9. Терапевтичні підходи до лікування депресії в дитячому віці

  10. Терапия резистентной эпилепсии в детском возрасте

  11. Вальпроевая кислота - лидер в лечении эпилепсии

  12. Прогностическая ценность субклинических признаков аутизма у детей

  13. Применение кортексина в детской неврологии: опыт и перспективы

  14. Клинические характеристики коморбидных ОКР и БПР у детей и подростков

  15. Возрастные аспекты развития психопатологии: от генетики и эпигенетики к социальной политике

  16. Лечение когнитивных нарушений у пациентов с гипертонической энцефалопатией

  17. Рациональная политерапия в стратегии лечения эпилепсии

Содержание выпуска 2-1, 2010

  1. Психоневрологічні захворювання у похилому і старечому віці: погляд на проблему

  2. Медико-социальная помощь лицам пожилого возраста с психическими расстройствами

  3. Синдром умеренных когнитивных нарушений

  4. Диференційний діагноз та лікування хвороби Паркінсона у похилому віці

  5. Эпилепсия у лиц пожилого возраста: особенности клиники, диагностики и терапии

  6. Депрессия и сердечно-сосудистые заболевания: обзор современных исследований

  7. Руководство по диагностике и лечению деменции

  8. Депресія у похилому віці: психологічні, психіатричні та соціальні проблеми

  9. Симптоматические и криптогенные фокальные эпилепсии

  10. Терапия эпилепсии вальпроевой кислотой у лиц пожилого возраста

  11. Особенности фармакотерапии пациентов cтарших возрастных групп в неврологии и психиатрии

  12. Применение топирамата у пациентов пожилого возраста с судорожными припадками с фокальным началом

  13. Антиконвульсанты в лечении симптомов агрессии у пациентов пожилого возраста с деменцией

  14. Леводопасодержащие препараты в патогенетической терапии болезни Паркинсона

  15. Руководство по медикаментозному лечению хронической боли у пациентов пожилого возраста

  16. Идентификация и анализ пептидов в составе церебролизина: пептиды фактора роста нервов

Содержание выпуска 8 (27), 2010

  1. «Найважливіші ліки для кожної дитини – це любов та віра у неї її батьків»

  2. Упрощенная классификация психических расстройств: альтернатива DSM-V и МКБ-11

  3. Ожирение у пациентов с тяжелыми психическими расстройствами

  4. Новое в психиатрии

  5. Новое в эпилептологии

  6. Возможности кветиапина в терапии шизофрении в пожилом и старческом возрасте

  7. Процессы нейропластичности в развитии депрессивных расстройств

  8. Психологические установки пациента и переживание боли

  9. Післяпологова депресія: особливості перебігу і лікування

  10. Диагностика и лечение вертеброгенной пояснично-крестцовой радикулопатии

  11. Практические рекомендации по лечению немоторных проявлений болезни Паркинсона

  12. Мнение эксперта

  13. Проблема насилия, совершаемого в состоянии опьянения

  14. Современные достижения медикаментозной терапии биполярного расстройства

  15. Внутренние демоны Винсента ван Гога

Содержание выпуска 7 (26), 2010

  1. «Применение атипичных антипсихотиков у детей и подростков должно опираться на принципы доказательной медицины»

  2. Ответы к вопросам

  3. Yalta NeuroSummit 2010

  4. Математика психологии и психиатрии

  5. Современные аспекты лечения когнитивной дисфункции

  6. Новое в психиатрии

  7. Новое в эпилептологии

  8. Моторні та немоторні прояви хвороби Паркінсона: патогенез та напрямки корекції<br> За матеріалами II Міжнародного конгресу з хвороби Паркінсона (Глазго, Шотландія, 2010)

  9. Место амисульпридa в современной психофармакологии

  10. Современные аспекты хирургического лечения эпилепсии

  11. МКБ-11 и DSM-V: пересмотр классификаций психических болезней

  12. Консультация психиатра

  13. Топирамат в лечении парциальной и генерализованной форм эпилепсии

  14. Диагностика и лечение хронической бессонницы

  15. Современные возможности лечения фармакорезистентной депрессии

  16. Гнів, ворожість та їх поведінкові еквіваленти у дітей із гіперкінетичними розладами

  17. Роль габапентина в профилактике боли после краниотомии

Содержание выпуска 6 (25), 2010

  1. К Всемирному дню психического здоровья

  2. Cиндром аттенуированных психотических симптомов – новая нозология в DSM-V?

  3. Новые шаги в оптимизации терапии болезни Паркинсона

  4. Новое в психиатрии

  5. Новое в неврологии

  6. Энцефалит с антителами к NMDA-рецепторам: обзор современных исследований

  7. Резистентные эпилепсии: причины и методы лечения

  8. Тактика ведения пациента с нейропатической болью

  9. Биполярные аффективные расстройства: возможности атипичных нейролептиков и критерии выбора

  10. Pекомендации по применению препарата церебролизин при деменции

  11. Антиконвульсанты в терапии алкогольного абстинентного синдрома

  12. Эпилепсия: практические аспекты

  13. Гіперкінетичний розлад: погляд на проблему крізь призму соціальної психіатрії

  14. Клиническое руководство по фармакотерапии рекуррентного депрессивного расстройства

  15. Клиническое руководство по фармакотерапии рекуррентного депрессивного расстройства (окончание)

  16. Современные взгляды на лечение резистентной шизофрении

  17. Возможности кветиапина XR в лечении шизофрении

Содержание выпуска 5 (24), 2010

  1. «Мало кто в нашей стране осознает важность психического здоровья для продуктивной, полноценной и счастливой жизни человека»

  2. Приоритетные вопросы охраны психического здоровья<br>О результатах совещания европейских национальных координаторов программы психического здоровья Европейского регионального бюро ВОЗ (Люцерн, 16-18 июня 2010 г.)

  3. Лучшее мероприятие СНГ – медицинская конференция

  4. Почему мы разрешаем пациентам с шизофренией курить, или психоз и курение – все ли так просто?

  5. Доказательная фармакоаналитика применения венлафаксина в клинической медицине

  6. Новое в эпилептологии

  7. Новое в психиатрии

  8. Когнитивные нарушения при различных вариантах бокового амиотрофического склероза

  9. Роль бетагистина в улучшении качества жизни лиц с вестибулярными нарушениями

  10. Проблема безопасности в стратегии фармакотерапии атипичными нейролептиками

  11. Современные принципы фармакотерапии эпилепсии

  12. Диагностика и лечение боли в спине

  13. Консультация психиатра

  14. Практические руководства по ведению шизофрении: подходы и их сравнение

  15. Применение бенфотиамина в лечении диабетической нейропатии

  16. Применение препарата мема в лечении сосудистых когнитивных расстройств

  17. Влияние ПЭП в период беременности на когнитивные функции у детей

  18. Результати дослідження GuidAge®

  19. Стратегия правильного дозирования и перехода на Рисполепт Конста

  20. Стан психічного здоров’я населення та психіатричної допомоги в Україні

Содержание выпуска 4 (23), 2010

  1. «В Украине существует специализированная психиатрическая помощь, но отсутствует целостная система охраны психического здоровья»

  2. Ситуаційна соціокультуральна тривога: сучасні провокації та їх психосоматичні розв’язання

  3. Психотический спектр: <br> исследование на базе социально ориентированных служб

  4. Нейропротекция и нейропластичность:<br> новые возможности фармакологической поддержки

  5. Новое в психиатрии

  6. Новое в эпилептологии

  7. Идиопатические формы парциальных эпилепсий в детском и подростковом возрасте

  8. Горе и тяжелая утрата: что нужно знать психиатрам

  9. Особенности терапии биполярных расстройств

  10. Клинические аспекты фармакологического лечения опийной наркомании

  11. Ингибиторы обратного захвата серотонина и норадреналина в лечении тревожного расстройства

  12. Применение препарата габагамма® для лечения диабетических полинейропатий

Содержание выпуска 3 (22), 2010

  1. Профилактика в детской психиатрии: необходимость смены парадигмы

  2. «Утечка мозгов» – чего бояться Украине?

  3. Чи потрібно нам пам’ятати історію? Якщо так, то яку?<br> До 135­річчя Львівської обласної психіатричної лікарні

  4. Ведение женщин с эпилепсией в период беременности: <br> доказательный обзор

  5. Новое в эпилептологии

  6. Новое в психиатрии

  7. Лечение депрессии у взрослых

  8. Идиопатические генерализованные эпилепсии

  9. Тревога:<br> диагностика, терапия и профилактика

  10. Атипичные антипсихотики в терапии биполярного расстройства

  11. Эффективность и безопасность метаболической фармакотерапии эректильной дисфункции у больных диабетической нейропатией

  12. Консультация психиатра

  13. Терапия генерализованного тревожного расстройства антидепрессантами и транквилизаторами

  14. Терапевтическая эффективность габапентина при лечении первичной инсомнии

  15. Восстановление дневной активности и социального функционирования пациента с депрессией – новая цель терапии? Результаты национального многоцентрового исследования МИЛЛЕНИУМ

Содержание выпуска 2 (21), 2010

  1. «Психотерапия при ПТСР должна быть направлена на создание новой когнитивной модели жизнедеятельности…»

  2. Психічно здорова нація – мета реформування державної психіатричної служби

  3. Новое в эпилептологии

  4. Применение иммуноглобулина для внутривенного введения в терапии неврологических заболеваний

  5. Новое в психиатрии

  6. Оптимізація та індивідуалізація лікування діабетичної полінейропатії у хворих на цукровий діабет 2-го типу

  7. Эпилепсия: терминология, эпидемиология, классификация, этиология, патогенез

  8. Пациент с депрессией и симптомами тревоги: вопросы дифференциальной диагностики и терапии

  9. Переносимость антипсихотических средств

  10. Лечение депрессии у взрослых

  11. Обзор дополнений к практическому руководству по лечению шизофрении (сентябрь, 2009)

  12. К вопросу о нозологической принадлежности нарушений понимания речи у детей

  13. Эффективность топирамата при дополнительной терапии рефрактерной парциальной эпилепсии

  14. Эффективность ницерголина в комплексной патогенетической терапии болезни Паркинсона

Содержание выпуска 1 (20), 2010

  1. Роберт ван Ворен: «Финансовые потоки нужно направлять на создание европейской модели психиатрии…»

  2. Этиология злоупотреблений в психиатрии: попытка мультидисциплинарного анализа

  3. Особенности терапии больных с первым психотическим эпизодом

  4. Обзор исследований по эффективности и переносимости топирамата в профилактике мигрени

  5. Современные концепции цервикогенного головокружения

  6. Побочные реакции антипсихотических средств

  7. Фармакотерапия нейропатической боли

  8. Тригеминальная невралгия

  9. Депрессия и эпилепсия: две стороны одной медали

  10. Основные вмешательства при лечении шизофрении в условиях первичной и вторичной помощи

  11. Прегабалин: новые возможности медикаментозной терапии генерализованного тревожного расстройства

  12. Судинна деменція: етіопатогенез, діагностика, сучасні стратегії лікування

Выпуски текущего года

Содержание выпуска 3 (158), 2025

  1. Всесвітній день поширення інформації про аутизм: спростовуємо поширені міфи

  2. Міфи і факти про аутизм

  3. Резистентна до лікування депресія: можливості аугментації терапії

  4. Фармакотерапія тривожних розладів і нейропротекція: альтернатива бензодіазепінам

  5. Лікування пацієнтів підліткового віку із шизофренією: ефективність і безпека антипсихотичної терапії

  6. Лікування депресії в пацієнтів з ішемічною хворобою серця або ризиком її розвитку

  7. Ефективність метакогнітивної терапії в лікуванні депресії, спричиненої емоційним вигоранням у медичного працівника під час війни в Україні

  8. Профілактична фармакотерапія епізодичного мігренозного головного болю в амбулаторних умовах

  9. Стратегії зниження дозування бензодіазепінів: коли ризики переважають користь

  10. Антон Брукнер: провінційний геній

Содержание выпуска 2 (157), 2025

  1. Алла Петрів: «Інвалідність — не тавро, а статус, який передбачає допомогу і захист особі зі стійкими порушеннями життєдіяльності»

  2. Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи

  3. Нетиповий «атиповий» оланзапін

  4. Важливість співвідношення «доза-ефект» при застосуванні нестероїдних протизапальних препаратів

  5. Медикаментозний паркінсонізм: причини, наслідки та шляхи уникнення

  6. Можливості вдосконалення ведення пацієнтів із шизофренією

  7. Підвищений рівень тривожності в дітей і підлітків, які були свідками воєнного конфлікту: порівняльний аналіз, прогноз

  8. Фармакотерапія пацієнтів із шизофренією: важливість поліпшення рівня соціальної залученості

  9. Психічні та поведінкові розлади внаслідок вживання психоактивних речовин та стимуляторів, за винятком опіоїдів

  10. Амедео Модільяні: неприкаяний Моді

Рассылка

Будьте в курсе последних обновлений – подпишитесь на рассылку материалов на Ваш e-mail

Подписаться

Архив рекомендаций