Рассылка

Будьте в курсе последних обновлений – подпишитесь на рассылку материалов на Ваш e-mail

Подписаться
  1. Всесвітній день боротьби із хворобою Паркінсона

  2. Хвороба Паркінсона

  3. Настанови щодо лікування хвороби Паркінсона

  4. Порівняльна ефективність праміпексолу пролонгованого та негайного вивільнення для лікування розладів сну в пацієнтів із хворобою Паркінсона

  5. Як упоратися зі стресом підчас спалаху коронавірусної хвороби (covid-19)

  6. Ефективність антипсихотичних засобів щодо поведінкових симптомів при хворобі Альцгеймера

  7. Эпилепсия у пожилых пациентов

  8. Особенности расстройств личности в пожилом возрасте

  9. Заміщення оригінальних протиепілептичних препаратів генеричними: як діяти лікареві-практику

  10. Фармакологічні методи лікування апатії за нейродегенеративних розладів

  11. Фармакотерапія депресії у межах надання паліативної допомоги

  12. Як допомогти дітям упоратися зі стресом підчас спалаху коронавірусної хвороби (covid-19)

  13. Мішені психотерапії осіб літнього віку

  14. Алгоритм комплексного лікування нейропатичного болю

  15. Хвороба Крейтцфельдта–Якоба

  16. Нейрохірург Генрі Марш: чи справді штучний інтелект є загрозою людству?

Нейрохірург Генрі Марш:  чи справді штучний інтелект є загрозою людству?

<em>Генрі Марш</em>
Генрі Марш

Генрі Марш – провідний британський нейрохірург, відомий у всьому світі як людина з різнобічними талантами, фантастичною енергією, невичерпним бажанням ділитися знаннями та досвідом. Минулого року він відвідав Україну і прочитав в Українському католицькому університеті лекцію,присвячену проблемі штучного інтелекту, у якій порушив нагальні питання. Наскільки реально відтворити людський мозок у машині? Якими є принципові відмінності між штучним інтелектом і мозком? Чи справді штучний інтелект стане однією з найбільших загроз, з якою людство як цивілізація зіткнеться у найближчому майбутньому?

Розмірковує Генрі Марш...

вгору

Відомий фізик Стівен Гокінг і не менш відомий підприємець Ілон Маск називали штучний інтелект великою загрозою людству. Як вони запевняли, саме штучний інтелект залишить ­людей поза справами, вони стануть зайвими у ­цьому ­світі. Лунають навіть ­побоювання, що штучний інтелект поневолить людство, ­ставитиметься до нас так само, як ми до тварин. ­Наскільки ­реальними є ці загрози? Сьогодні немає жодного сумніву, що ­штучний інтелект усе більш втручається в наше життя. У Китаї нині у громадських місцях установлено понад 100 млн камер спостереження, які здатні розпізнавати обличчя, записувати й аналізувати кожен рух та оцінювати поведінку людей. Потенційно штучний інтелект може ­надавати урядам владу над населенням. Але чи замінить він людину? Ще одним знаним популяризатором проблеми ­штучного інтелекту є підприємець і винахідник, технічний директор Google Реймонд Курцвейл (США). Він ­вважає, що незабаром ми будемо жити по 1 тис. років, а людський мозок можна буде завантажувати до комп’ютера (я, як і багато інших людей, сприймаю це як нісенітницю).

Курцвейл запропонував термін «­технологічна сингулярність», який ­означає, що штучний інтелект, а також інтеграція інтелекту людини з машинами настільки пришвидшать науково-технічний прогрес, що розпочнеться якась нова ера, отже, ­передбачити долю цивілізації після ­настання сингу­лярності неможливо.

На мій погляд, точно уявити майбутнє не під силу людині. Багато років тому я запровадив методику операцій на головному мозку під місцевим наркозом, протягом яких па­цієнт заходиться при свідомості. Мозок не відчуває болю, тому хірург може працювати скальпелем, а пацієнт цього не відчуває. Під час операції я користуюся мікроскопом, який через відеокамеру передає на комп’ютер зображення мозку, збільшене вдесятеро. І я пропоную пацієнтам на операційному столі подивитися на власний мозок. Є такі, хто погод­жується, вони бачать на екрані те, що, ­власне, і дає можливість сприймати зображення. Це дуже дивне та незвичне відчуття, яке допомагає усвідомити: все, що ми з вами думаємо та відчуваємо у певний момент – це фізичний феномен, електрохімія. Тому він підпорядковується законам фізики та може бути обчислений.

Ще 1936 р. про це писав видатний британський математик Алан Тюринг у роботі «On Computable Numbers, with an Application to the Entscheidungsproblem» («Про обчислювані числа, з додатком до проблеми можливості розв’язання»). На його думку, ­теоретично ­мозок піддається обчисленню, проте це не означає, що він ­схожий на машину. Багато людей ототожнюють ­мозок із комп’ютером, називають нейрони – hardware (ком­п’ютерна апаратура), а думки – software (­програмне забезпечення), але це нісенітниця. Якщо мозок – фізична система, то можна побудувати машину з «інтелектом людського рівня». Хоча ­наскільки це ймовірно?

Що таке штучний інтелект?

вгору

На жаль, визначення зі словників пояснять небагато. ­Альберт Ейнштейн вважав, що інтелект – це не знання, а уява. «Я не думаю ­словами. Думки приходять, і лише після цього я втілюю їх у слова. ­Ніколи не роблю свої відкриття за методами ­раціонального мислення», – стверджував він. Людвіг Вітгенштайн у своєму «Логіко-філософському ­трактаті» писав: «Усе, що може бути сказано, має звучати ­чітко, а те, про що говорити не можна, слід ­обійти мов­чанкою». Фізична ­матерія породжує свідомість і відповідно відчуття. Це засадничий принцип нейронаук. ­Якимось чином, ця матерія — атоми та молекули — генерує свідомість. Людство має ­розвинену науку, але воно й досі не наблизилося до пояснення того, як виникають свідомість і почуття. Нині досягнуто першого рівня штучного ­інтелекту, який може виконувати одне специфічне ­завдання. Прикладом є програма AlphaGo, що грає в ґо (китайська настільна гра). Так, 2015 р. вона перемогла чемпіона світу із цієї гри. Ще раніше шаховий суперкомп’ютер Deep Blue переміг ­чемпіона світу Гаррі Каспа­рова.

Другий його рівень, який поки що не існує, – це так званий штучний інтелект загального призначення, що, як і людина, здатний виконати будь-яке інтелектуальне завдання. Коли почала активно розвиватися комп’ютерна техніка, розробники були впевнені, що незабаром комп’ютери стануть розумними як люди. На них чекало розчарування, адже цієї мети не ­досягнуто досі. Однією з причин такої невдачі стало те, що ­комп’ютери створювали на основі символічної (­математичної) ­логіки. До речі, останнім часом ситуація змінилася — не через зміну теорії, а саме завдяки розвитку техніки — міні­атюризації та експоненційному зростанню ­потужності комп’ютерів.

Штучний інтелект може бути оснований на ­принципах нейронних мереж, які вважають надзвичайно ­спрощеною моделлю роботи нашого мозку. Базова ідея штучної нейронної мережі така, що вхідні сигнали проходять крізь кілька шарів процесорів, де відбуваються їхні перетворення. Між процесорами можливий як прямий, так і зворотний зв’язок. ­Завдяки цьому штучні нейронні мережі здатні навчатися. Вони можуть розпізнавати патерни та класифікувати речі. Але вони це роблять винятково за допомогою статистичних зв’язків, без використання причинно-­наслідкових моделей. Нейронні ­мережі не зможуть ­розповісти вам, як вони дійшли того чи іншого ­висновку. У них немає поняття «причини» та «розуміння» інфор­мації. Штучний інтелект працює не так, як мозок! Якщо ви покажете штучному інтелекту мільйони зобра­жень котів, він нав­читься розпізнавати котів. Але ніколи не ­зможе пояснити, хто такі коти та чому він вирішив, що перед ним – саме кіт. Принципи навчання людей і машин є абсолютно різними, проте ми взагалі не розуміємо, як навчаються люди. Сьогодні є багато думок, як розвиватиметься штучний інтелект. Одні вважають, що скоро буде створено штучний інтелект загального призначення, адже ­технологічні «прориви» та відкриття уможливлять це. На думку інших, його ­створення можливе, але не можна передбачити, коли це відбудеться, оскільки ми замало ­знаємо про робо­ту мозку.

Чим відрізняється мозок людини від комп’ютера?

вгору

Мозок тварин та людей складається з нервових клітин (нейро­нів), побудований з органічних ­молекул, а не металу чи силікону, як електронні мікро­схеми. Природа цих біомолекул теж є важ­ливою. ­Кожна нервова клітина має власні пристрої введення/­виведення: отримує сигнали через дендрити, надсилає далі – через аксон. Нейрон не є простим перемикачем, який передає або не передає імпульси. У тілі ­нейрона ­відбувається інтеграція сигналів, які надходять, і, якимось досі незрозумілим чином, ­приймається рішення: чи ініціювати потенціал дії, чи передати ­імпульс далі. Кожен кубічний мілі­метр кори головного мозку містить до 100 тис. нейронів і міль­ярди синапсів. У мозку людини ­налічується понад 80 млрд нервових клітин, 150 трлн синапсів, сумарна довжина аксонів і дендритів становить близько 850 тис. км. А зв’язок між нейро­нами забезпечують орієнтовно 100 нейромеді­аторів. ­Важлива відмінність мозку від комп’ютера – наявність тіла. Коли дити­на зростає, її тіло стає дуже значущим інструментом ­навчання. Для розвитку мозку критичне значення має також соціальне оточення індивіда, ­передусім батьки. У процесі розвитку ­мозок ­вчиться ­передбачати ­майбутнє. Для багатьох дій ми маємо ментальну модель, яка звільняє нас від необхідності ­постійно ­аналізувати свої відчуття та відповідно реагувати на них. Наші відчуття – це значною мірою власні очікування. Так, коли ми піднімаємося знайомими сходами, то маємо якесь уявлення, скільки їх має бути. І коли раптом сходи­нок ­виявляється більше або менше, ніж очікували, то ми почуваємося розгубленими – відчуття вступають у конфлікт з очікуваннями. Ще однією особ­ливістю мозку людини є низьке споживання енергії. Якщо ­мозок за годину витрачає до 20 Вт (менш ніж побутова лампочка), то комп’ютер, порівнянний за складністю, потребуватиме мегаватів енергії. Останнім часом простежуються ­спроби створити карту зв’язків у головному мозку, зокрема це має на меті і проєкт «Конектом людини» (Connectome). Дослідники виконують надзвичайно тонкі зрізи мозку, аналізують їх за допомогою штучного інтелекту та намагаються відстежити шляхи аксонів і дендритів, яких (як ми пам’ятаємо) 850 тис. км! За оптимістичними прогнозами, на створення повної карти ­треба десятиріччя.

Першим організмом, для якого описано ­повний конектом, стала нематода Caenorhabditis elegans. Її нер­вова система налічує лише 302 нейрони та 7 тис. синапсів. На це пішло 12 ­років, але відтоді технології не стали швидшими. ­Головна проблема — конектом не додає розуміння принципів роботи нервової системи. Він може бути лише основою наступних дослід­жень, але сам собою нічого не пояснює. У Європі з 2005 р. триває проєкт «Блакитний мозок» (Blue Brain), який має створити комп’ютерну модель ­мозку за допомогою зворотної інженерії мозку ссавців. Тобто реконструкцію проводять «знизу ­догори»: намагаються відтворити найменші функціональні одиниці нової кори і з них побудувати щось більше. Цей проєкт не лише амбіційний, а й дорого­вартісний. Фахівці з нейронаук його нещадно крити­кують, оскільки наразі не має вагомих результатів, які ­варті уваги. Відносно новий напрям розвитку ­штучного інтелекту – створення нейроморфних чіпів, що імітують роботу ­нейронів і синапсів. Поки що маємо лише незначні результати.

Висновки

вгору

У найближчій перспективі створення ­штучного інтелекту на рівні людини є оманливим. Наразі існують ­актуальніші та серйозніші виклики, зокрема ­зміна клімату та глобальне потепління, що потребують нагальних і спільних дій.

Підготувала Тетяна Ткаченко

Наш журнал
в соцсетях:

Выпуски за 2020 Год

Содержание выпуска 10 (121), 2020

  1. Новорічне привітання

  2. Функціональні неврологічні розлади в практиці невролога

  3. Діагностика функціонального неврологічного розладу

  4. Влияние COVID‑19 на течение эпилепсии и возникновение приступов de novo

  5. Щоб будувати своє майбутнє, треба знати своє минуле

  6. Психічне здоров’я медичних працівників в умовах пандемії COVID-19

  7. Сучасні виклики психіатрії XXI століття

  8. Комплексне ведення пацієнтів із розладами харчової поведінки

  9. Бічний аміотрофічний склероз

  10. Порівняння вмісту активної речовини в різних  препаратах ботулінічного токсину типу А та потенційний вплив на тривалість ефекту в пацієнтів

  11. Здатність едаравону знижувати підвищений рівень легкого ланцюга нейрофіламенту в пацієнтів із бічним аміотрофічним склерозом

  12. Канадські рекомендації щодо методів реабілітації після інсульту

  13. Настанови щодо лікування безсоння та порушень режиму сну в дітей та підлітків із розладами аутистичного спектра

  14. Аркадій Гайдар: трагедія червоного командира

Содержание выпуска 9 (120), 2020

  1. Наслідки пандемії COVID‑19: сплеск гендерного насилля

  2. Тіньовий бік пандемії: насильство над жінками та дівчатами під час пандемії COVID‑19

  3. Новое в эпилептологии

  4. Застосування препаратів едаравону, цитиколіну й електролітів та L-аргініну в пацієнтів із гострим порушенням мозкового кровообігу

  5. Синдром кольцевой 14-й хромосомы

  6. Оцінка ефективності ін’єкційної терапії антипсихотиком тривалої дії у пацієнтів на ранніх стадіях шизофренії

  7. Трансдиагностическая психиатрия: систематический обзор

  8. Застосування неопіоїдних аналгетиків для лікування пацієнтів із хронічним болем

  9. Настанови щодо фармакотерапії пацієнтів з уніполярною депресією

  10. Діагностика та лікування тривожних розладів у дітей і підлітків

  11. США отримали права на препарат Арлеверт®

  12. Август Стріндберґ: сповідь божевільного

Содержание выпуска 8 (119), 2020

  1. Захистимо психічне здоров’я: час вкладати кошти

  2. Новое в эпилептологии

  3. Інклюзивна освіта дітей з розладом із дефіцитом уваги та гіперактивністю

  4. Ностальгія у сучасному світі

  5. Український національний консенсус з лікування пацієнтів із цервікальною дистонією

  6. Від професійного вигорання до залученості медичного персоналу

  7. Вплив антидепресивної терапії на функціональну здатність пацієнтів із великим депресивним розладом

  8. Возвратная стенокардия: психоэмоциональные изменения

  9. Клінічні настанови щодо лікування депресії із супутніми психічними захворюваннями

  10. Фармакологічні методи лікування пацієнтів із нейропатичним болем

  11. Льюїс Керролл: відображення із задзеркалля

Содержание выпуска 7 (118), 2020

  1. Всесвітній день запобігання самогубствам


  2. Профілактика самогубств

  3. Підходи до лікування епілепсії у дітей і дорослих пацієнтів


  4. Маленький принц — ​самогубство серед підлітків


  5. Абсансні форми епілепсії


  6. Можливості комбінованої нейропротекції у відновлювальному періоді інсульту


  7. Ефективність тривалої комбінованої терапії антипсихотиком у поєднанні з антидепресантом для запобігання рецидивам депресії з психотичними симптомами


  8. Прогресуюча мультифокальна лейкоенцефалопатія


  9. Порівняння ефективності та безпеки антидепресантів пролонгованого вивільнення для лікування пацієнтів із великим депресивним розладом


  10. Настанови щодо ведення пацієнтів із біполярним афективним розладом віком від 18 років

  11. Настанови щодо ведення пацієнтів із депресією в умовах первинної ланки охорони здоров’я


  12. Ромен Ґарі: клаустрофобія від власного «я»


Содержание выпуска 6 (117), 2020

  1. Пандемія COVID‑19: ​вплив на психічне здоров’я населення


  2. Пандемія COVID‑19 та ваше психічне здоров’я

  3. Нове в епілептології


  4. Антидепрессанты: трудный выбор среди генериков


  5. Гіперсомнія у дорослих


  6. Застосування психоедукації та когнітивно-поведінкової терапії у пацієнтів з епілепсією


  7. Прогнозування можливості збереження епілептичних нападів після хірургічного лікування супратенторіальної менінгіоми головного мозку


  8. Лобно-скронева лобарна дегенерація


  9. Порівняння клінічних ефектів і механізмів дії препаратів для лікування хвороби Альцгеймера

  10. Нові можливості фармакотерапії пацієнтів із гострим ішемічним інсультом


  11. Настанови щодо застосування алемтузумабу в повсякденній клінічній практиці ведення пацієнтів із розсіяним склерозом

  12. Музи Срібної доби: зламані силуети

Содержание выпуска 5 (116), 2020

  1. Випадок коморбідності розладу аутистичного спектра і лобної епілепсії: поліморфізм клінічних ознак

  2. Когнитивные и поведенческие нарушения у детей с эпилептическим статусом медленного сна

  3. COVID‑19 у пацієнта з розсіяним склерозом: чи відіграє імуносупресія захисну роль?

  4. Диференційна діагностика псевдонападів судом та симуляції

  5. Реттоподобное поведение у ребенка с выявленной мутацией гена ADSL

  6. Болезнь диффузных телец Леви: клинический случай

  7. Хвороба Гантінгтона: клінічний випадок

  8. Лікування пароксизмальної симпатичної гіперактивності, асоційованої з крововиливом у таламус

  9. Помилковий діагноз хвороби Паркінсона у пацієнта із тривожно‑депресивним розладом

  10. Вегетативна дистонія: тактика ведення пацієнта

  11. Диференціальна діагностика та лікування дорсопатій

  12. Можливості та перспективи застосування фармакотерапії у пацієнтів із розладами аутистичного спектра

  13. Коморбідність посттравматичних стресового і обсесивно‑компульсивного розладів

  14. Терапевтична ефективність терифлуноміду в пацієнтів із рецидивуючо-ремітуючим розсіяним склерозом

  15. Розсіяний склероз в Україні: персоналізована стратегія лікування

  16. Енцефаліт Расмуссена

  17. Нейропротекторный потенциал эринацина в экстракте гриба Hericium erinaceus и механизмы его воздействия на головной мозг при цереброваскулярных заболеваниях

  18. Суїцидальна поведінка та самоушкодження: організаційні заходи

Содержание выпуска 4 (115), 2020

  1. Реформування системи психіатричної допомоги: досвід Литви

  2. Новое в эпилептологии

  3. Діагностування біполярних афективних розладів відповідно до МКХ‑11: поточний стан та переваги

  4. Дитина з розладом дефіциту уваги та гіперактивністю в українській школі: коротко про головне

  5. Методологія навчання лікарів у процесі безперервного професійного розвитку

  6. Антидепресанти: темний бік сили

  7. Надання допомоги пацієнтам зі спінальною м’язовою атрофією в умовах пандемії COVID‑19

  8. Ведення пацієнтів із панічним розладом у межах первинної медичної допомоги

  9. Национальный госпиталь неврологии и нейрохирургии в Лондоне и его роль в изучении двигательных расстройств

  10. Прогресуючий над’ядерний параліч

  11. Настанови щодо скринінгу та лікування депресії у пацієнтів із гострим коронарним синдромом

  12. Лу Андреас–Саломе: від філософії до психоаналізу

Содержание выпуска 3 (114), 2020

  1. Підтримка психічного здоров’я під час роботи вдома

  2. Як упоратися зі стресом в умовах пандемії

  3. Сім активностей для підтримки психічного здоров`я

  4. Новое в эпилептологии

  5. Ведення пацієнтів з епілепсією під час спалаху коронавірусної хвороби

  6. Сучасні можливості застосування топірамату як протиепілептичного препарату із широким спектром дії

  7. Психологічні наслідки перебування в умовах карантину та шляхи збереження психічного здоров’я

  8. Порівняння ефективності кветіапіну з модифікованим і негайним вивільненням у лікуванні пацієнтів із ранньою стадією психозу

  9. Психічне здоров’я в період пандемії COVID‑19 (особливості психологічної кризи, тривоги, страху та тривожних розладів)

  10. Tривога у пацієнтів із хронічними неінфекційними захворюваннями

  11. Порівняльна економічна ефективність паліперидону пальмітату ін’єкційної форми та пероральних атипових антипсихотиків у пацієнтів із шизофренію

  12. Енцефаліт Расмуссена

  13. Настанови щодо ведення пацієнтів у післяінсультному періоді

  14. Герман Гессе: магістр втечі

Содержание выпуска 2 (113), 2020

  1. Міжнародний день боротьби з епілепсією

  2. Що таке епілепсія?

  3. Новое в эпилептологии

  4. Серотонінові рецептори — ​перспективна мішень терапії інсомнії

  5. Чи є потенційний зв’язок між лікуванням і зловживанням прегабаліном — міфи та реалії

  6. Терапевтические возможности коррекции нейропсихологических нарушений в восстановительный период после инсульта

  7. Порушення циркадного ритму сну

  8. Сучасні аспекти діагностики та лікування деменції

  9. Ефективність імуномоделювальної терапії окрелізумабом у пацієнтів із рецидивним перебігом розсіяного склерозу

  10. Диференційна діагностика псевдонападів судом та симуляції

  11. Клінічні настанови щодо лікування резистентної депресії

  12. Севери: друга божевільна династія Римської імперії

Содержание выпуска 1 (112), 2020

  1. Розлади харчової поведінки: як розпізнати захворювання

  2. Дев’ять аспектів щодо маси тіла пацієнта та розладів харчової поведінки

  3. Новое в эпилептологии

  4. Сприятливий вплив холіну альфосцерату щодо поліпшення когнітивного функціонування

  5. Психози в жінок у різні періоди репродуктивного віку

  6. Біль у стопі: погляд невролога

  7. Реттоподобное поведение у ребенка с выявленной мутацией гена ADSL

  8. Критерії визначення резистентної до терапії біполярної депресії

  9. Симптом-специфическая эффективность антидепрессантов в сравнении с когнитивно-поведенческой терапией в лечении депрессии: результаты метаанализа индивидуальных данных пациентов

  10. Ефективність паліперидону пролонгованого вивільнення при лікуванні шизофренії

  11. Настанови щодо ведення пацієнтів із невралгією трійчастого нерва

  12. Володимир Сосюра: «Такий я ніжний, такий тривожний»

Содержание выпуска 1, 2020

  1. Всесвітній день боротьби із хворобою Паркінсона

  2. Хвороба Паркінсона

  3. Настанови щодо лікування хвороби Паркінсона

  4. Порівняльна ефективність праміпексолу пролонгованого та негайного вивільнення для лікування розладів сну в пацієнтів із хворобою Паркінсона

  5. Як упоратися зі стресом підчас спалаху коронавірусної хвороби (covid-19)

  6. Ефективність антипсихотичних засобів щодо поведінкових симптомів при хворобі Альцгеймера

  7. Эпилепсия у пожилых пациентов

  8. Особенности расстройств личности в пожилом возрасте

  9. Заміщення оригінальних протиепілептичних препаратів генеричними: як діяти лікареві-практику

  10. Фармакологічні методи лікування апатії за нейродегенеративних розладів

  11. Фармакотерапія депресії у межах надання паліативної допомоги

  12. Як допомогти дітям упоратися зі стресом підчас спалаху коронавірусної хвороби (covid-19)

  13. Мішені психотерапії осіб літнього віку

  14. Алгоритм комплексного лікування нейропатичного болю

  15. Хвороба Крейтцфельдта–Якоба

  16. Нейрохірург Генрі Марш: чи справді штучний інтелект є загрозою людству?

Выпуски текущего года

Содержание выпуска 3 (158), 2025

  1. Всесвітній день поширення інформації про аутизм: спростовуємо поширені міфи

  2. Міфи і факти про аутизм

  3. Резистентна до лікування депресія: можливості аугментації терапії

  4. Фармакотерапія тривожних розладів і нейропротекція: альтернатива бензодіазепінам

  5. Лікування пацієнтів підліткового віку із шизофренією: ефективність і безпека антипсихотичної терапії

  6. Лікування депресії в пацієнтів з ішемічною хворобою серця або ризиком її розвитку

  7. Ефективність метакогнітивної терапії в лікуванні депресії, спричиненої емоційним вигоранням у медичного працівника під час війни в Україні

  8. Профілактична фармакотерапія епізодичного мігренозного головного болю в амбулаторних умовах

  9. Стратегії зниження дозування бензодіазепінів: коли ризики переважають користь

  10. Антон Брукнер: провінційний геній

Содержание выпуска 2 (157), 2025

  1. Алла Петрів: «Інвалідність — не тавро, а статус, який передбачає допомогу і захист особі зі стійкими порушеннями життєдіяльності»

  2. Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи

  3. Нетиповий «атиповий» оланзапін

  4. Важливість співвідношення «доза-ефект» при застосуванні нестероїдних протизапальних препаратів

  5. Медикаментозний паркінсонізм: причини, наслідки та шляхи уникнення

  6. Можливості вдосконалення ведення пацієнтів із шизофренією

  7. Підвищений рівень тривожності в дітей і підлітків, які були свідками воєнного конфлікту: порівняльний аналіз, прогноз

  8. Фармакотерапія пацієнтів із шизофренією: важливість поліпшення рівня соціальної залученості

  9. Психічні та поведінкові розлади внаслідок вживання психоактивних речовин та стимуляторів, за винятком опіоїдів

  10. Амедео Модільяні: неприкаяний Моді

Рассылка

Будьте в курсе последних обновлений – подпишитесь на рассылку материалов на Ваш e-mail

Подписаться

Архив рекомендаций