Діагностика та лікування тривожних розладів у дітей і підлітків
сторінки: 48-54
Зміст статті:
- Діагностичне та клінічне обстеження
- Інструменти оцінювання стану
- Терапевтичні стратегії ведення пацієнтів із тривожними розладами
- Висновки
Тривожні розлади — нині одні з найпоширеніших психічних захворювань у дітей та підлітків. Сьогодні в умовах хронічного дефіциту фахівців у галузі поведінкової психотерапії актуальним є вивчення ефективних і безпечних методів лікування тривожних розладів у пацієнтів згаданої вікової категорії. Інші ключові питання — порівняльна ефективність препаратів, довгостроковий їх вплив, додаткова оцінка суїцидального ризику, пов’язаного з лікуванням. До вашої уваги представлено огляд клінічних рекомендацій Американської академії дитячої та підліткової психіатрії (AACAP, 2020) із психосоціального та психофармакологічного лікування тривожних розладів у дітей і підлітків, опублікованих J. Heather et al. «Clinical Practice Guideline for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Anxiety Disorders» у Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (2020; 59 (10): 1107–1124).
За статистичними даними, у світі майже 7 % молодих людей страждають на тривожні розлади (Polanczyk etal., 2015). Середній вік появи захворювання припадає орієнтовно на 11 років (Kessler etal., 2005). Його початок може бути гострим, а перебіг — із тенденцію до хронізації (Kessler etal., 2012; Costello etal., 2003). Серед підлітків, які страждають на тривожні розлади, 9 % мають суїцидальні наміри, у 6 % фіксують спроби самогубства; найвищий ризик становлять панічний та генералізований тривожний розлади (ГТР) із супутньою депресією (Husky etal., 2012; Foley etal., 2006).
Для цього захворювання характерна дуже висока коморбідність з іншими тривожними розладами та такими психічними хворобами, як депресія, поведінкові порушення, біполярний афективний розлад (БАР), обсесивно-компульсивний розлад (ОКР), розлад із дефіцитом уваги та гіперактивністю (РДУГ); проблемами з навчанням і спілкуванням, розладами харчової поведінки, порушеннями, пов’язаними зі зловживанням психоактивними речовинами (ПАР) (Verduin etal., 2003; Costello etal., 2011; Cummings etal., 2014).Як зазначають дослідники, за наявності тривожного розладу та супутніх захворювань необхідне комплексне лікування (Manassis, Monga, 2001).
Коморбідність може не лише посилювати дистрес та функціональні порушення у пацієнтів із тривожними розладами, а й погіршувати терапевтичні результати. Нерідко супутній розлад потребує спеціального лікування і впливає на вибір терапії таких осіб. Попри доступність ефективних методів лікування тривожного розладу, нині психіатричну допомогу отримує менш ніж половина молодих людей (Bennett etal., 2016).
Вчасне виявлення хвороби, оцінювання стану й належна терапія, як зазначають клініцисти, може зменшити індивідуальне та суспільне навантаження психічних розладів у дітей і підлітків (Saloner etal., 2014; Novins etal., 2013). Наслідки нелікованих тривожних розладів у дітей та підлітків є різноманітними, включно з порушеннями соціального, освітнього, соматичного й психічного компонентів, які простежуються з дитячого до дорослого віку (Bittner etal., 2007; Copeland etal., 2009).
Діагностичне та клінічне обстеження
вгоруВажливість діагностичного та клінічного оцінювання до призначення лікування
Діагностичне оцінювання є важливою передумовою лікування тривожних розладів. Відповідно до Керівництва з діагностики та статистики психічних розладів 5-го перегляду (DSM-5) передбачено визначення симптомів, субсиндромальних ознак, частоти, тяжкості, початку і тривалості симптомів, ступеня супутнього дистресу та функціональних порушень, відхилень у розвитку; виявлення фізичних ознак тощо (APA, 2013). Зокрема, для диференціювання тривожного розладу від психологічних процесів, що є нормальними для людини в різні періоди життя, вкрай важливим є досвід лікаря.
На сьогодні немає універсального методу для діагностики тривожних розладів у дітей і підлітків. Однак у лікувально-профілактичних закладах, що надають первинну медико-санітарну допомогу, школах чи інших дитячих установах можна застосовувати загальнодоступні інструменти соціально-емоційного скринінгу для стандартизації виявлення тривожних розладів, наприклад, контрольний перелік дитячих симптомів (Pediatric Symptom Checklist) та опитувальник щодо сильних сторін та труднощів (Strengths and Difficulties Questionnaire). У разі раннього виявлення тривожності, підтвердженої як проблеми за подальшого оцінювання, це може полегшити проведення належних терапевтичних заходів, зокрема керованого самоконтролю та втручань, орієнтованих на субклінічні та легкі ознаки. Так, у контексті психіатричного оцінювання симптоми тривожності зазвичай виявляють унаслідок повідомлень самих дітей/підлітків або батьків, під час огляду спеціалістом тощо. Власне, у пригоді може стати більш стандартизований підхід, як-от перехресне оцінювання симптомів відповідно до DSM-5 для діагностики різних психічних розладів, зокрема тривожних, самими пацієнтами чи родичами (APA, 2020).
Як зауважують фахівці, слід відрізняти тривожні розлади від повсякденних турбот і страхів, які є нормальними для людини на певних етапах життя, навіть якщо вони дещо перебільшені (переляк у разі контактування з незнайомцем чи розлука з нянею у малюків, вигадані істоти, стихійні лиха для школярів, соціальні та екзистенційні проблеми у підлітків тощо).
У DSM-5 передбачено діагностичні критерії для 11 тривожних розладів, а саме: сепараційна тривожність, соціальний тривожний розлад, селективний мутизм, специфічна фобія, панічний розлад, агорафобія, ГТР; тривожний розлад, пов’язаний зі зловживанням ПАР/ліками або з іншим соматичним станом; інший уточнений/неуточнений тривожний розлад. Оскільки тривожні розлади можуть мати подібні симптоми, чинники ризику та нейрональні кореляти, тому точна діагностика є ключовою для розуміння перебігу, прогнозу хвороби та надання рекомендацій щодо її лікування.
Інструменти оцінювання стану
вгоруДіагностичне інтерв’ю
У разі проведення діагностичного інтерв’ю для встановлення тривожного розладу залучають пацієнта та батьків/опікунів, окремо або разом, залежно від клінічних показань. Під час такого опитування слід брати до уваги індивідуальні особливості пацієнта з використанням методів оцінювання його стану відповідно до віку (пряме та непряме опитування, інтерактивні та проєктивні техніки, симптоматичні шкали, тести на основі поведінкового підходу). Аналіз ситуації в родині, поведінки батьків і методів виховання може виявити чинники, що посилюють таку тривожність.
Структуроване інтерв’ю
Застосування структурованих опитувальників на підставі рекомендацій суттєво підвищує надійність діагнозу порівняно з неструктурованими бесідами з лікарем, адже можлива певна упередженість. Рішення щодо використання структурованого інтерв’ю як частини діагностичного процесу залежить від переваг (підвищена точність) і недоліків (нестача часу, вартість тощо) у кожній окремій ситуації. Комп’ютеризовані чи онлайн-версії допомагають аналізувати психіатричні симптоми ще до першого візиту до лікаря (Jensen-Doss etal., 2014).
Опитувальник щодо тривожних розладів (ADIS) вважають «золотим стандартом» для оцінювання дитячої тривожності в дослідних умовах, який охоплює всі тривожні розлади відповідно до DSM-IV. Крім того, він залучає скринінг на наявність інших психічних захворювань, що дає змогу виявити коморбідність (Silverman etal., 1996). За допомогою структурованого інтерв’ю DSM-5 на підставі дитячої шкали оцінювання для шизофренії та афективних розладів (сьогодення та протягом життя) K-SADS-PL можна визначити ознаки панічного розладу, агорафобії; тривожного розладу, спричиненого розлукою; соціального тривожного розладу, селективного мутизму, специфічної фобії та ГТР. Цей метод також містить запитання щодо інших психічних розладів, що може сприяти ефективному виявленню замаскованих під тривогу та супутніх захворювань.
Шкали оцінювання симптомів
Стандартизовані інструменти для оцінювання симптомів можуть бути корисними для підтвердження діагнозу тривожного розладу, визначення його природи та ступеня виразності симптомів, а також встановлення їх тяжкості до початку лікування для відстеження відповіді пацієнта (Ford-Paz etal., 2019).
Серед таких методик варто зазначити:
- Скринінг емоційних розладів, пов’язаних із тривогою, у дітей (SCARED), версія для батьків та дітей.
- Шкалу Спенса для оцінювання тривоги у дітей (SCAS), версія для батьків та дітей.
- Шкалу для оцінювання тривоги у дітей дошкільного віку (PAS), версія для батьків.
- Опитувальник ГТР-7, версія для підлітків і дорослих.
За оцінювання психічного статусу пацієнта про ознаки тривожності можуть свідчити педантичність або розхлябаність у зовнішньому вигляді, неналежний візуальний контакт, погана взаємодія/відмова від співпраці, сором’язлива поведінка, тремор, непосидючість, «нервові» звички, підвищена пильність, бідність мовлення чи надмірна говірливість, відволікання уваги, дратівливість/збудженість, порушення суджень і критики тощо.
Диференційна діагностика
Під час диференційної діагностики важливо визначити, чи відповідають наявні симптоми діагностичним критеріям DSM-5 для конкретного тривожного розладу та виключити альтернативні варіанти. Оцінювання ознак тривожності в минулому та відповіді на попередні методи лікування допоможуть обрати оптимальну терапію.
Діагностика соматичних та психічних станів
До соматичних хвороб та станів, пов’язаних із тривожними розладами, належать: гіпертиреоз, мігрень, астма, цукровий діабет, хронічний біль, епізоди гіпоглікемії, гіпоксія, феохромоцитома, розлади центральної нервової системи, кардіальні аритмії, вади серця, системний червоний вовчак, алергічні реакції, дисменорея тощо. Хоча лабораторне тестування не є рутинним за підозри на розвиток тривожного розладу, в разі наявності ознак або симптомів розладу можна провести аналіз рівня глюкози чи обстеження функції щитоподібної залози.
Часто діти та підлітки із тривожними розладами мають різні проблеми зі здоров’ям (головний біль, астму, шлунково-кишкові розлади та алергію). Тривожність може як передувати розвиткові соматичного стану, так і бути його наслідком. Незалежно від типу кореляції, кожен розлад (соматичний чи психічний) слід оцінювати та лікувати окремо. Серед психіатричних станів, за яких виникають подібні до тривожних розладів симптоми, доцільно виділити РДУГ, депресію, БАР, ОКР, психотичні та розлади аутистичного спектра, а також труднощі з навчанням.
Із-поміж ліків, які можуть викликати тривожність, варто відзначити бронходилататори, назальні антигістамінні засоби, симпатоміметики, стероїди, дієтичні добавки, стимулятори, антидепресанти, антипсихотики, різні ПАР тощо. Також імовірний розвиток тривожних розладів за відмови від бензодіазепінів (особливо короткої дії). Узгодження застосування препаратів — обов’язкова умова для проведення клінічного оцінювання в разі підозри на тривожні розлади.
Клінічне обґрунтування
Під час проведення діагностичного оцінювання слід брати до уваги потенційні біологічні, психологічні та соціальні чинники, які можуть зумовлювати, прискорювати чи підтримувати симптоми тривожного розладу. Серед ключових біологічних чинників: сімейний анамнез, що сигналізує про успадковані порушення у структурі та функції мозку; набуте ураження мозку; вегетативна гіперреактивність; афективний темперамент із порушенням сну/приймання їжі; хронічні захворювання. До можливих психологічних чинників вразливості належать порушення прихильності (небезпечна прихильність), когнітивно-поведінкові чинники (дезадаптивні когнітивні схеми, помилки під час оброблення інформації, негативна самооцінка, роз’єднаність між почуттями та поведінкою), психодинамічні чинники (розлади функції «его», проблеми з інтерналізованими об’єктними відносинами, неусвідомлені конфлікти), аспекти безоцінного усвідомлення (нестабільність управління афективною поведінкою). Із-поміж ключових соціальних чинників виокремлюють стресові/травматичні життєві події, анксіогенну поведінку батьків (надмірний захист/контроль, відторгнення чи надмірна критика, моделювання тривожних думок), дефіцит соціальних навичок, неприйняття однолітками, неадекватні очікування щодо досягнень, брак підтримки/можливостей професійного розвитку, соціально-демографічна або культурна невідповідність нормам чи певному середовищу).
Планування терапії
Планування лікування ґрунтується на встановленому діагнозі та клінічних ознаках (Hall etal., 2012). Аналіз побажань пацієнта та батьків/опікунів щодо запропонованих варіантів терапії може збільшити ймовірність залучення їх до лікувального процесу та поліпшення комплаєнсу.
Рішення щодо терапії має базуватися на діагнозі, ступені тяжкості симптомів, наявності супутніх соматичних чи психічних розладів, попередньому перебігу хвороби, оцінюванні можливих ускладнень і ризиків для дитини й оточення, підтриманні пацієнта та тісному терапевтичному альянсі між лікарем, дитиною та родиною.
Так, у клінічній практиці під час обговорення лікування клініцист, пацієнт і члени сім’ї зазвичай зважають на п’ять таких чинників:
1) діагноз;
2) суть та мета запропонованої терапії;
3) супутні переваги й ризики лікування;
4) альтернативні методи, їхня користь і шкода;
5) переваги і ризики відмови від лікування.
Успішне лікування дітей і підлітків — це скоординовані, спільні зусилля всіх залучених сторін із чітко визначеними ролями та обов’язками і формування лікарем мотивації у дитини та дотримання й контроль терапевтичного плану батьками/опікунами.
Терапевтичні стратегії ведення пацієнтів із тривожними розладами
вгоруДля створення настанов застосовували систему класифікації, оцінювання, розроблення та експертизи рекомендацій (GRADE) щодо оцінювання ступеня потенційної користі/шкоди лікування та впевненості у цьому визначенні на підставі відповідних рівнів доказовості:
1. Рекомендація, позначена цифрою «1», свідчить про впевненість у тому, що користь терапевтичного втручання явно перевищує шкоду.
2. Рекомендація, позначена цифрою «2», вказує на певну невизначеність, оскільки користь терапевтичного втручання вважають більшою за шкоду, але баланс між ними оцінити важко (Guyatt etal., 2011).
Рівень доказовості рекомендацій щодо лікування визначали за допомогою аналізу кожного окремого клінічного наслідку за шістьма основними компонентами, а саме: симптоми тривожного розладу, оцінені дітьми, батьками, клініцистом; відповідь на терапію; ремісія хвороби; загальне функціонування.
Якщо рівень доказовості стосовно зазначених результатів був високим, йому присвоювали літеру «A»; помірним — літеру «В»; низьким — літеру «С».
Безпечність та ефективність короткочасного застосування когнітивно-поведінкової терапії (КПТ) та селективних інгібіторів зворотного захоплення серотоніну (СІЗЗС) для лікування тривожних розладів у дітей і підлітків підтверджено значною кількістю емпіричних даних; інгібітори зворотного захоплення серотоніну й норадреналіну (СІЗЗСН) використовували як засоби додаткової терапії.
Із-поміж психотерапевтичних методів лікування лише КПТ підтримана достатньою доказовою базою. Загалом у 60 рандомізованих контрольованих дослідженнях (РКД) та трьох нерандомізованих порівнювали сесію КПТ із контрольним списком очікування/відсутністю лікування, у 29 РКД та одному нерандомізованому дослідженні — КПТ із контролем уваги/звичайною терапією, у трьох РКД — КПТ із плацебо (Wang etal., 2018).
Рекомендація 1
КПТ рекомендована пацієнтам віком від 6 до 18 років із соціальним тривожним розладом, ГТР, сепараційною тривожністю, специфічною фобією або панічним розладом (рівень доказовості 1С)
Власне, загальна кількість учасників становила 6 тис. 978 пацієнтів (47,9 % чоловіків; середній вік — 11,2 року). Порівняно з неактивним контролем (контрольним списком очікування/відсутністю лікування) КПТ поліпшувала первинні симптоми тривоги, загальне функціонування, відповідь на терапію (рекомендація помірної сили) та, імовірно, мала вплив, за повідомленнями дітей, батьків і лікарів, на досягнення ремісії хвороби (рекомендація низької сили).
Однак щодо задоволення терапією та вторинними критеріями ефективності КПТ різниці між групами не виявлено (рекомендація низької сили), а даних щодо впливу на соціальне функціонування було недостатньо. Крім того, застосування КПТ порівняно з активним контролем (контролем уваги/звичайним лікуванням) зменшувало, за свідченнями дітей, лише первинні ознаки тривожності (рекомендація помірної сили), проте за звітами батьків і клініцистів щодо первинних проявів тривожності, задоволеності терапією/вторинними критеріями ефективності або досягнення ремісії хвороби відмінностей між групами не зафіксовано (рекомендація низької сили). Щодо ефекту на загальне, соціальне функціонування та відповіді на лікування немає достатньої кількості доказів.
За повідомленнями дітей, результати КПТ не відрізнялися від плацебо щодо впливу на первинні ознаки тривожності або за вторинними критеріями ефективності (рекомендація низької сили). Відповідно до звітів клініцистів щодо ефекту на первинні ознаки тривожності, загальне чи соціальне функціонування бракувало даних. Також наслідки КПТ були зіставними із групами плацебо, контрольного списку очікування/відсутністю терапії або контролю уваги/звичайного лікування щодо будь-яких короткочасних несприятливих явищ (рекомендація низької сили). Однак уразі застосування КПТ спостерігали зменшення частки вибулих із дослідження порівняно з плацебо, зокрема, через небажані реакції порівняно з контрольним списком очікування/відсутністю лікування (рекомендація низької сили).
Когнітивно-поведінкова терапія — це група різноманітних втручань, які спрямовані на три основні аспекти тривожності: когнітивний (когнітивне спотворення ймовірності заподіяння шкоди), поведінковий (уникання потенційно небезпечних ситуацій) та фізіологічний (вегетативне збудження, інші соматичні симптоми тощо).
Такі терапевтичні заходи підбирають індивідуально для встановлення зв’язку між тривогою та страхами, думками й поведінкою. Мета КПТ — усунення емоційних і фізичних чинників стресу, зміна неадаптивних переконань і поглядів, позбавлення поведінки типу «уникання».
Рекомендація 2
СІЗЗС рекомендовані для лікування пацієнтів віком від 6 до 18 років із соціальним тривожним розладом, ГТР, сепараційною тривожністю або панічним розладом (рівень доказовості 1В)
У 13 РКД із загальною кількістю 1 тис. 708 пацієнтів (54,1 % чоловіків; середній вік — 11,6 року) порівнювали використання СІЗЗС із плацебо (Wang etal., 2018). За звітами батьків та клініцистів, препарати класу СІЗЗС асоціювалися зі зменшенням первинних ознак тривожності, поліпшенням відповіді на лікування, впливом на досягнення ремісії хвороби (рекомендація помірної сили) та загальне функціонування (рекомендація високої сили). СІЗЗС, за словами пацієнтів, не відрізнялися від плацебо щодо первинних симптомів тривожності, а також вторинних критеріїв ефективності або соціального функціонування (рекомендація низької сили).
Різниці між СІЗЗС та плацебо щодо короткочасних несприятливих явищ не виявлено (рекомендація помірної/низької сили). Через брак даних не вдалося оцінити небажані реакції, пов’язані із суїцидальними намірами чи поведінкою, неврологічними проявами або побічними діями у порожнині рота (сухість у роті).
Як зазначають учені, серотонінергічна функція відіграє ключову роль щодо здатності мозку керувати страхом, занепокоєнням, стресом, а також сприяти когнітивному обробленню цих емоцій (Ressler etal., 2000).
СІЗЗС — це група хімічно та фармакологічно різних сполук, які інгібують пресинаптичне зворотне захоплення серотоніну в мозку, збільшуючи у такий спосіб доступність серотоніну в синаптичній щілині. Така блокада, на думку вчених, сприяє пригніченню інгібіторних авторецепторів серотоніну, підвищуючи з часом частоту пульсації серотонінергічних нейронів, а це, своєю чергою, зумовлює збільшення вивільнення серотоніну. Імовірно, цей багатоступеневий процес корелює із затриманням настання ефекту лікування СІЗЗС.
Характеристики препаратів
Завдяки достатній кількості даних до огляду увійшли результати щодо таких СІЗЗС, як флуоксетин, флувоксамін, пароксетин та сертралін. Хоча механізми дії цих препаратів усередині класу дещо різняться (дія на різні рецептори нейромедіаторів та, відповідно, ступінь селективності серотоніну), основний їхній вплив є досить подібним, що дає змогу узагальнити отримані ефекти. Попри наявні емпіричні дані щодо ефективності та безпеки СІЗЗС для лікування тривожних розладів, жоден конкретний препарат не схвалений Управлінням із контролю за якістю харчових продуктів та лікарських засобів США (FDA) для цього показання. Вибір СІЗЗС визначають за такими характеристиками, як фармакокінетика, фармакодинаміка, вартість, переносимість, профіль безпеки.
Фармакокінетика та фармакодинаміка
Щодо згаданих характеристик СІЗЗС в осіб молодшого віку дані обмежені. Більшість СІЗЗС (особливо флуоксетин через його активний метаболіт) мають досить тривалий період напіввиведення, що допускає застосування препарату раз на добу. Хоча за низького дозування сертраліну та за будь-якого дозування флувоксаміну пацієнти цієї вікової категорії можуть потребувати приймання двічі на день (Axelson etal., 2002). Оптимальною моделлю відповіді на СІЗЗС може стати статистично (але не клінічно) значуще зменшення симптомів тривожних розладів протягом двох тижнів від початку лікування, клінічно значуще поліпшення стану пацієнта — до 6-го тижня та максимальне поліпшення — до 12-го тижня чи пізніше. Такий фармакодинамічний профіль передбачає повільне титрування в бік підвищення дози препарату для уникнення перевищення оптимального дозування.
Діти та підлітки зазвичай добре переносять СІЗЗС. Більшість несприятливих явищ виявляють протягом перших кількох тижнів лікування, зокрема сухість у роті, нудоту, діарею, печію, головний біль, сонливість, безсоння, запаморочення, яскраві сновидіння, зміни апетиту, втрату або збільшення ваги, слабкість, нервозність, тремор тощо. Серед потенційно серйозних побічних ефектів — суїцидальні думки та поведінка, ажитація, гіпоманія, манія, сексуальна дисфункція, судоми, аномальні кровотечі, серотоніновий синдром.
Профіль безпеки
Усі СІЗЗС асоційовані з появою суїцидальних намірів та поведінки у пацієнтів віком до 24 років. Кумулятивний абсолютний ризик суїцидальних думок та тривоги, не пов’язаної з ОКР, становить 1 % для молодих осіб, які застосовують антидепресант будь-якого класу, і 0,2 % — для тих, хто отримує плацебо (Bridge etal., 2007). Попри низький ризик, FDA рекомендує ретельний моніторинг суїцидальності у пацієнтів, особливо впродовж перших місяців лікування та після коригування дози.
Частіше ажитація (психомоторне збудження, безсоння, імпульсивність, балакучість, невгамовна поведінка, агресія) виникає у дітей молодшого віку, ніж у підлітків, а також за тривожних розладів порівняно з депресивними. Ажитація може розвиватися на початку лікування СІЗЗС у разі збільшенні дозування або за одночасного приймання препаратів, що інгібують метаболізм СІЗЗС (Luft etal., 2018). Дозозалежна ажитація на ранніх етапах лікування потребує повільного титрування та ретельного моніторингу (особливо в дітей молодшого віку), а також вчасного інформування пацієнтів та батьків/опікунів щодо цього потенційного небажаного явища.
Під час використання СІЗЗС, а інколи й інших антидепресантів, отримували рідкісні повідомлення про манію/гіпоманію. На відміну від ажитації, цей стан може з’являтися пізніше, зберігатися певний час і потребувати активнішої фармакотерапії. За використання СІЗЗС також імовірне виникнення сексуальної дисфункції у підлітків. Крім того, СІЗЗС слід з обережністю приймати пацієнтам, які мали судомні розлади в анамнезі. У разі одночасного застосування СІЗЗС та ацетилсаліцилової кислоти або нестероїдних протизапальних препаратів (НПЗП) можуть виникати аномальні кровотечі.
Серотоніновий синдром може бути спровокований комбінуванням серотонінергічних препаратів (Foong etal., 2018). Такі симптоми інколи виникають протягом 24–48 год після сумісного приймання ліків і характеризуються змінами психічного статусу, нервово-м’язовою та вегетативною гіперактивністю. До серйозних несприятливих явищ належать лихоманка, судоми, аритмії та непритомність, що можуть призвести до летальних наслідків. Лікування, яке проводять у стаціонарі, передбачає припинення приймання всіх серотонінергічних засобів і підтримувальну терапію з постійним моніторингом серцевої діяльності. Необхідно уникати застосування інгібіторів моноаміноксидази (іМАО), як-от фенелзину, ізокарбоксазиду, моклобеміду, ізоніазиду та лінезоліду, у поєднанні з будь-якими іншими серотонінергічними препаратами, зокрема з іншим іМАО. Слід також обережно комбінувати два або більше серотонінергічних засобів, що не належать до іМАО, зокрема антидепресанти (СІЗЗС, СІЗЗСН, трициклічні, атипові антидепресанти), опіоїди та інші аналгетики (трамадол, меперидин, метадон, фентаніл тощо), стимулятори (амфетамін та, можливо, метилфенідат), ліки проти кашлю/застуди/алергії (як-от декстрометорфан, хлорфенірамін) та інші безрецептурні препарати (звіробій, L-триптофан). З обережністю необхідно починати приймати другий серотонінергічний препарат, що не належить до іМАО, а саме: у низькому дозуванні, із повільним підвищенням дози та контролем симптомів, особливо в перші 24–48 год після її зміни.
Особливості призначення
Кожен СІЗЗС має спеціальні рекомендації для застосування. Пароксетин, флувоксамін та сертралін асоційовані із синдромом скасування (Rosenbaum etal., 1998). У разі пропускання прийомів або різкого припинення застосування СІЗЗС можливі запаморочення, слабкість, млявість, загальне нездужання, міалгії, озноб, головний білль, нудота, блювання, діарея, безсоння, сенсорні порушення, парестезії, дратівливість тощо (Haddad etal., 2001). Тому ці ліки потребують чіткого дотримання режиму лікування та повільного скасування. Приймання флуоксетину не асоційоване з абстинентним синдромом, тож його використання не супроводжується зазначеними симптомами.
Флувоксамін може мати вищий потенціал щодо взаємодії з іншими ліками. Циталопрам пов’язаний із подовженням інтервалу QT, що може призвести до розвитку шлуночкової тахікардії типу «пірует» та раптової смерті за добових дозувань > 40 мг/добу; слід також уникати його використання у пацієнтів із синдромом подовженого інтервалу QT. Терапія пароксетином асоційована з підвищеним ризиком суїцидальних намірів чи поведінки порівняно з іншими СІЗЗС. Крім того, СІЗЗС різняться потенціалом взаємодії з іншими ліками (Hemeryck etal., 2015).
Через підвищений ризик розвитку серотонінового синдрому застосування одночасно будь-якого СІЗЗС й іМАО протипоказане. Також СІЗЗС (особливо циталопрам) можуть взаємодіяти із препаратами, що подовжують інтервал QT; флуоксетин, пароксетин та сертралін — із тими, що метаболізуються CYP2D6, а флувоксамін — CYP1A2, CYP2C19, CYP2C9, CYP3A4 і CYP2D6.
Циталопрам/есциталопрам чинять найменший вплив на ізоферменти CYP450 порівняно з іншими СІЗЗС та мають найменшу схильність до взаємодії з іншими ліками. Чітких емпіричних даних щодо переведення з одного СІЗЗС на інший немає (Keks etal., 2016).
Найконсервативніший підхід передбачає поступове зниження дозування та припинення приймання першого СІЗЗС перед додаванням другого (із періодом «вимивання», якщо перший СІЗЗС — флуоксетин). Різке припинення застосування першого СІЗЗС (окрім флуоксетину) може призвести до загострення первинних ознак тривожних розладів чи симптомів скасування. За перехресного зниження дозувань цього можна уникнути, але потрібно ретельно контролювати цей процес.
Рекомендація 3
Комбіноване застосування КПТ та СІЗЗС має переваги порівняно з КПТ або СІЗЗС окремо у пацієнтів віком від 6 до 18 років із соціальним тривожним розладом, ГТР; тривожним розладом, спричиненим розлукою, або панічним розладом (рівень доказовості 2С)
Титрування доз антидепресантів
За розвитку тривожності легкої та помірної тяжкості можливе збільшення дози антидепресантів залежно від переносимості (якщо підтверджене дотримання режиму лікування) в межах терапевтичного діапазону дозувань. У разі призначення СІЗЗС із коротшим періодом напіввиведення (сертралін, циталопрам, есциталопрам) доцільне найменше можливе нарощування дози з орієнтовним інтервалом 1–2 тижні, застосування СІЗЗС із тривалішим періодом напіввиведення (як-от флуоксетин) — 3–4 тижні до досягнення балансу в співвідношенні користі/шкоди та ремісії. Швидше титрування дози в бік підвищення може бути рекомендоване за вираженіших ознак тривожності. Проте чітко не ясно, чи пов’язане дозування ліків із рівнем відповіді на терапію, а вищі концентрації препарату в крові можуть спричиняти розвиток тяжких несприятливих явищ (Strawn etal., 2018). Оскільки ймовірним первинним побічним ефектом застосування СІЗЗС є тривога або збудження, доцільно розглянути початок лікування із субтерапевтичної дози як «тестової». У разі виникнення небажаних реакцій (і доведено, що вони пов’язані з ліками), дозу варто зменшити, якщо це не вдається, приймання препарату слід припинити.
Тривалість фармакотерапії
Оптимальну тривалість медикаментозного лікування тривожних розладів для досягнення ремісії симптомів чітко не встановлено. Загальновизнаним підходом є продовження приймання ефективної переносимої дози впродовж приблизно 12 місяців після досягнення ремісії та моніторинг стану пацієнта протягом кількох місяців після припинення лікування щодо повторної появи симптомів. Деяким пацієнтам молодшого віку із тяжкими та хронічними ознаками тривожності може знадобитися триваліша фармакотерапія.
Комплаєнс пацієнтів
Серед множинних причин неналежної прихильності до лікування слід зазначити соціально-економічні чинники, особливості системи охорони здоров’я, індивідуальні ознаки пацієнта, коморбідність, супутнє лікування. Ефективні стратегії для поліпшення комплаєнсу пацієнтів охоплюють поведінкову (мотиваційну), освітню (інформаційні брошури), комплексну допомогу (догляд, координування), самоконтроль, інформування про ризики, щоденне нагадування (фізичне чи технологічне) тощо (Costa etal., 2015).
Для дітей і підлітків батьківський контроль за дотриманням режиму терапії має першочергове значення.
У двох РКД за участю 550 пацієнтів (52,6 % чоловіки; середній вік — 12,2 року) порівнювали сумісне застосування КПТ та СІЗЗС із використанням кожного підходу окремо (Wang etal., 2018). Комбінування КПТ та сертраліну порівняно з КПТ та сертраліном окремо згідно зі звітами клініцистів зменшувало первинні ознаки тривожності, поліпшувало загальне функціонування, відповідь на лікування та чинило вплив на досягнення ремісії хвороби (рекомендація помірної сили). Поєднання КПТ та флуоксетину не відрізнялося від лише КПТ щодо впливу на загальне функціонування, вторинні критерії ефективності або відповідь на терапію (рекомендація низької сили) і могло бути пов’язане з гіршим досягненням ремісії симптомів порівняно з КПТ окремо (рекомендація низької сили). Не виявлено різниці між комбінацією КПТ/сертраліну та лише КПТ щодо короткочасних небажаних явищ, зокрема із суїцидальними намірами чи поведінкою (рекомендація низької сили). Поєднання КПТ та сертраліну порівняно з лише КПТ корелювало з вищою частотою ознак ажитації (рекомендація помірної сили), будь-яких несприятливих реакцій та ефектів, пов’язаних зі сном (рекомендація низької сили). Не встановлено також відмінностей за сумісного використання КПТ/сертраліну та монотерапії сертраліном щодо короткочасних побічних реакцій (рекомендація низької сили).
Комбінація КПТ та сертраліну порівняно з лише сертраліном призводила до вищої частоти ознак ажитації, проте сприяла зменшенню слабкості/сонливості (рекомендація помірної сили). Несприятливі явища, пов’язані із суїцидальними намірами чи поведінкою, через брак доказів не вдалося оцінити у належний спосіб. У разі поєднаного застосування КПТ та флуоксетину порівняно з лише КПТ різниці щодо частки вибулих пацієнтів не зафіксовано (рекомендація низької сили).
За наявними даними, у контексті лікування тривожних розладів у дітей і підлітків пріоритетним є комбіноване лікування порівняно з монотерапією. Комбіноване лікування зазвичай передбачає одночасне застосування психотерапії (КПТ) та медикаментозних засобів (СІЗЗС).
Як підтверджують дані дослідження CAMS, пацієнти молодшого віку, які отримували комбіноване лікування, мали значно вищі показники досягнення ремісії порівняно з лише СІЗЗС, КПТ або плацебо на 12 та 24-му тижнях терапії (Walkup etal., 2008).
У клінічній практиці комбіноване лікування може мати переваги, якщо є потреба у зменшенні виражених симптомів і функціональних порушень або за часткової відповіді на монотерапію. Подальше спостереження у природних умовах за учасниками дослідження CAMS не продемонструвало довгострокового збереження початкової користі комбінованого лікування порівняно з монотерапією. Однак потужним предиктором довгочасного результату є початкова відповідь на лікування, яка у дослідженні CAMS була значно кращою саме за комбінованого лікування порівняно з монотерапією (Ginsburg etal., 2011, 2014).
Рекомендація 4
СІЗЗСН рекомендовані для лікування пацієнтів віком від 6 до 18 років із соціальним тривожним розладом, ГТР; тривожним розладом, спричиненим розлукою, або панічним розладом (рівень доказовості 2С)
У чотирьох РКД із загальною кількістю 911 пацієнтів (63,4 % чоловіків; середній вік — 12,4 року) порівнювали СІЗЗСН та плацебо (Wang etal., 2018). Препарати класу СІЗЗСН порівняно з плацебо сприяли зменшенню первинних симптомів тривоги, згідно зі звітами клініцистів (рекомендація високої сили).
За повідомленнями батьків, використання СІЗЗСН не відрізнялося від плацебо щодо впливу на первинні ознаки тривожності або загального функціонування (рекомендація низької сили). Через брак даних оцінити вплив лікування на первинні симптоми тривожних розладів за свідченнями дітей не вдалося. Не виявлено різниці між СІЗЗСН як класу та плацебо щодо короткочасних несприятливих ефектів, зокрема із суїцидальними намірами або поведінкою (рекомендація помірної/низької сили). СІЗЗСН порівняно з плацебо асоціювалися з підвищеною слабкістю/сонливістю (рекомендація помірної сили). Через брак доказів неможливо проаналізувати небажані явища, пов’язані з інфекціями.
СІЗЗСН — це група хімічно та фармакологічно різних сполук, які інгібують пресинаптичне зворотне захоплення як норадреналіну, так і серотоніну в мозку (Ressler etal., 2000). Власне, стресові реакції, як-от надмірні настороженість, уважність та пильність, ажитація, модулюються норадренергічними нейронами. Попри те, що норадренергічні препарати, завдяки механізму дії, теоретично асоційовані з появою стресових реакцій («бийся чи тікай»), страхом і тривогою, вони ефективні для лікуванні тривожних розладів, імовірно, через складну взаємодію з іншими нейромедіаторами, зокрема із серотоніном.
Характеристики препаратів
За результатами огляду, достатня доказова база щодо терапії тривожних розладів доступна для венлафаксину та дулоксетину. Хоча механізми дії препаратів усередині класу дещо різняться (вплив на інші рецептори нейромедіаторів та, відповідно, ступінь селективності серотоніну й норадреналіну), основна їхня дія є достатньо подібною, що дає узагальнити результати. Дулоксетин — єдиний СІЗЗСН, схвалений FDA для лікування будь-якого тривожного розладу (ГТР у дітей і підлітків віком 7–17 років). Вибір СІЗЗСН залежить від характеристик окремих препаратів, а саме: фармакокінетики, фармакодинаміки, вартості, переносимості та профілю безпеки.
Фармакокінетика та фармакодинаміка
Дані щодо СІЗЗСН, які використовують для пацієнтів молодшого віку, обмежені. Венлафаксин із пролонгованим вивільненням, дезвенлафаксин та дулоксетин мають досить тривалий період напіввиведення, що дає змогу приймати препарат раз на день. Через короткий період напіввиведення венлафаксину з негайним вивільненням може знадобитися застосування двічі або тричі на добу.
Профіль безпеки
Серед несприятливих явищ за терапії СІЗЗСН: надмірна пітливість, сухість у роті, дискомфорт у животі, нудота, блювання, діарея, запаморочення, головний біль, тремор, безсоння, сонливість, зниження апетиту та ваги. Лікування СІЗЗСН також асоційоване зі стійкою артеріальною гіпертензією, підвищенням артеріального тиску та частоти серцевих скорочень. Нечасті, але потенційно тяжкі небажані ефекти в разі застосування СІЗЗСН є зіставними із такими для СІЗЗС. Окремі препарати групи СІЗЗСН відрізняються за деякими побічними реакціями, що є серйозними, хоча й рідкісними.
Венлафаксин, за наявними даними, може бути пов’язаний із вищим ризиком суїциду та синдрому скасування, ніж інші СІЗЗСН; венлафаксин і дезвенлафаксин — із летальними наслідками через передозування (Brent etal., 2009; Cipriani etal., 2016).
Застосування дулоксетину асоційоване з печінковою недостатністю, що проявляється болем у животі, гепатомегалією та підвищенням рівня трансаміназ. Приймання дулоксетину слід припинити і не починати застосовувати його повторно у пацієнтів, у яких розвинулася жовтяниця або інші ознаки клінічно значущої дисфункції печінки.
Крім того, при лікуванні дулоксетином можуть спостерігатися тяжкі шкірні реакції, зокрема з мультиформною еритемою та синдромом Стівенса–Джонсона. Тож за першої появи пухирів, висипу, ерозій слизової оболонки або інших ознак гіперчутливості приймання дулоксетину слід припинити і повторно не розпочинати.
Особливості призначення
СІЗЗСН різняться за потенціалом взаємодії з іншими ліками. Через підвищений ризик розвитку серотонінового синдрому одночасне застосування будь-якого СІЗЗСН та іМАО протипоказане. Дулоксетин може взаємодіяти із препаратами, що метаболізуються CYP1A2 та CYP2D6. Венлафаксин чинить менший вплив на систему CYP450 порівняно із СІЗЗС (Owen etal., 1998). Перед призначенням будь-яких СІЗЗСН клінічний моніторинг має включати показники зросту, ваги, пульсу та артеріального тиску; спеціальних лабораторних досліджень проводити не потрібно. Як при СІЗЗС, так і при терапії СІЗЗСН повідомляли про розвиток абстинентного синдрому після пропущення дози або різкого скасування приймання препарату. Використання СІЗЗСН теж потребує повільної тактики припинення лікування (Haddad, 2001).
Висновки
вгоруНа підставі значної кількості емпіричних доказів КПТ та СІЗЗС рекомендовані як ефективне й безпечне короткочасне лікування тривожних розладів у дітей та підлітків. СІЗЗСН зазначено як додатковий терапевтичний варіант. КПТ можна розглядати як засіб лікування першої лінії переважно за легких і помірних ознак тривожності. СІЗЗС (та, можливо, СІЗЗСН) є альтернативним методом, особливо за тяжчих симптомів, або коли якісна КПТ недоступна. Поєднання КПТ та СІЗЗС може бути ефективнішою короткочасною тактикою лікування тривожних розладів у дітей і підлітків, ніж монотерапія. Сприятливі результати залежать від точності діагнозу, клінічного обґрунтування та плану лікування, а ретельне загальне обстеження допоможе призначити оптимальну терапію.
Підготувала Олена Коробка
Оригінальний текст документа читайте на сайті www.jaacap.org