s Алла Петрів: «Інвалідність — не тавро, а статус, який передбачає допомогу і захист особі зі стійкими порушеннями життєдіяльності» | "НейроNEWS: психоневрологія та нейропсихіатрія"
сховати меню

Алла Петрів: «Інвалідність — не тавро, а статус, який передбачає допомогу і захист особі зі стійкими порушеннями життєдіяльності»

сторінки: 6-10

Алла Петрів

Батьки дітей із розладами спектра аутизму часто цікавляться: що таке інвалідність, для чого її встановлювати, якою є процедура оформлення інвалідності дитині? Якими є критерії отримання підгрупи А та терміни, на які її можуть надавати? Що таке оцінювання повсякденного функціонування особи? Як змінився порядок встановлення інвалідності особам після 18 років? Які законодавчі акти варто знати, щоб ефективно захищати інтереси дитини з інвалідністю? Ці та інші питання, що стосуються інвалідності осіб з аутизмом ми обговорили з дитячою лікаркою-психіатринею вищої категорії, дитячою психотерапевткою, завідувачкою Центру раннього втручання КНП «Львівське ТМО 2» Аллою Петрів.

– Що таке інвалідність і чому батьки бояться оформляти інвалідність своїм дітям?

– Конвенція про права людей з інвалідністю визначає їх як «осіб зі стійкими фізичними, психічними, інтелекту­альними або сенсорними порушеннями, такими, що в поєднанні з різними бар’єрами / перешкодами можуть ­за­ва­дити їхній повній та ефективній участі в житті суспіль­ства нарівні з іншими» (Ст. 1 Конвенції).

На жаль, в Україні поняття про людину з інвалідністю досі асоціюється виключно з офіційним медичним підтвер­дженням статусу такої особи. Це значно звужує коло тих, хто може претендувати на допомогу держави і суспільства. Водночас в українському суспільстві таке «медичне» розуміння поняття інвалідності пере­творило її на стигму. Крім того, стигми, соціальні стереотипи та упере­дження стосовно цих осіб відіграють значну роль в обмеженні можливостей залу­чення згаданої категорії осіб до громадського життя та спричиняють значну соці­альну та особисту шкоду.

Інвалідність живе в суспільстві, а не в особі… Діти з інва­лідністю страждають не лише через проблеми зі здоров’ям і непристосованість суспільства. На жаль, вони досі часто потерпають від дискримінації (через ­суспільне упере­джене ставлення) та булінгу (через свою «інакшість»). Батьки мають серйозні проблеми з прийняттям власної дитини з інвалідністю, а­дже вони теж є «жерт­вами» суспільних стереотипів.

Власне, долання культурної прірви між людиною з інва­лідністю і суспільством варто почати з розши­рення ­поняття «інвалідність» і, можливо, навіть вве­дення ­нового ­терміна на кшталт «неповносправність» та донесення до суспільної свідомості розуміння того, що ­поняття «інва­лідність» / «неповносправність» стосується передусім прав людини, а не стану її здоров’я чи вад розвитку. Наслідком поширених соціальних стереотипів ­стали страхи батьків стосовно встановлення дитині інвалід­ності. Вони побоюються, що інвалідність — це ­тавро, яке ­завжди буде на їхній дитині і на всій її сім’ї.

Помилково батьки вважають, що така дитина не зможе відвідувати дитячий садок, навчатися в загальноосвітній школі, вступати до коле­джу чи вищого навчального закладу (ВНЗ). Утім, усе це МІФ! А першочерговою причи­ною цих страхів є недостатня обізнаність суспільства щодо питань, пов’яза­них із інвалідністю.

Стигми, соціальні стереотипи та упередження стосовно осіб з інвалідністю відіграють значну роль в обмеженні можливостей залучення їх до громадського життя і спричиняють значну соціальну та особисту шкоду

Інвалідність — не тавро, а статус, який ­передбачає ­допомогу і захист особі зі стійкими ­порушеннями життє­діяльності. Оформлення статусу інвалідності дітям із ­діагнозом «розлад спектра ­аутизму» (РСА) у жодний ­спосіб не ­обмежує реалізацію їхніх ­прав. Ба ­більше, у разі поліпшення стану ­такої дитини ­статус інвалідності може бути скасовано. Тож інвалідність — це не вирок, не те, чого ­треба боятися, адже це не є пере­шкодою для від­відування дитя­чого ­садочка або школи, чи на­вчання у ВНЗ. Навпаки, ­особи з інвалідністю мають пільги під час вступу до коле­джу чи ВНЗ. Можливість навчатися залежить не від того, є чи ­немає в дитини інвалідності, а від її здібностей. ­Оформлення інва­лідності — це виключно можливість ­отримувати допо­могу від держави для полегшення життя такої ­дитини та її близьких.

– Що таке соціальна допомога без встановлення інва­лідності та як її оформити дитині?

— Закон України «Про державну допомогу сім’ям із ­дітьми» передбачає можливість отримання ­відповідної соціальної допомоги без встановлення інвалідності ­дитині з тяжким захворюванням чи розладом, яка не має ще ­цього статусу. Процедура одержання цієї допомоги є такою: ­сімейний лікар, педіатр чи профільний лікар (дитя­чий психіатр) скеровує дитину для проходження ­обстеження до ­закладу охорони здоров’я (ЗОЗ), який ­надає відпо­відну психіат­ричну ­допомогу дітям.

У кінцевому підсумку дитина отримує ­Консультативний висновок спеціаліста (форма № 028/о) на підставі даних амбу­латорного обстеження або Виписку з медичної ­карти стаціонарного хворого (форма № 027/о) із діагнозом за Міжнародною класифікацією хвороб 10-го перегляду (МКХ-10) і рекомен­дацією призначити соціальну допомогу без встановлення інвалідності, якщо діагноз і стан дитини відповідає переліку, затвер­дженому Постановою Кабінету Міністрів України № 1161 від 27.12.2018 «Про затвер­дження ­переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що ­дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність».

Далі сімейний лікар скеровує таку особу на засідання лікарсько-консультативної комісії (ЛКК), яка видає відповідну довідку про наявність у дитини ­тяжкого перинатального ураження нервової системи, тяжкої вро­дже­ної вади розвитку, рідкісного (орфанного) захворювання, онко­логічного чи онкогематологічного захворю­вання, ­дитячого церебрального паралічу, тяжкого психіч­ного розладу, цукро­вого діабету I типу (­інсулінозалежного), гострого або хроніч­ного захворювання нирок IV ­ступеня; про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує транс­плантації органа чи палі­ативної допомоги (форма № 080-3/о) відповідно до Наказу МОЗ України № 407 від 09.03.2021 «Про затвер­дження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовують у закладах охорони здоров’я».

Із цією довідкою батьки звертаються до ­Управління соц­захисту, де і має бути призначено дитині ­відповідну соціальну допомогу. Довідку форми № 080-3/о вида­ють терміном на рік. За рік після повторного обстеження ­такій дитині за наявності медичних показань може бути ­рекомендовано встановлення інва­лідності.

– Чи змінилася процедура оформлення інвалідності у зв’язку з реформою медико-соціальної експертної комісії (МСЕК) в Україні?

– У зв’язку з реформою МСЕК, яка стартувала в січні 2025 року, докорінно змінено процедуру встановлення інвалідності чи продовження її строку особам після досягнення ними віку 18 років. Порядок її встановлення чи продовження дітям натепер не змінено. Хоча наказом МОЗ України № 2067 від 10.12.2024 внесено зміни до Інди­відуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю та до інструкції щодо її заповнення.

– Дуже часто батьки цікавляться процедурою оформлення інвалідності для дитини. Чи можете її нагадати?

– Вирішення питання про встановлення інвалідності ­дитині належить виключно до компетенції ЛКК. Є відповідні законодавчі акти, які ­чітко регламентують порядок встановлення інва­лідності ­дітям. Зокрема, Постанова ­Кабінету Міністрів України № 917 від 21.11.2013 «­Деякі ­питання встановлення лікарсько-консультативними ­комісіями інва­лідності дітям», Наказ МОЗ № 454/471/516 від 08.11.2001 «Про затвер­дження Переліку медичних показань, що дають право на одержання ­державної соціальної допомоги на дітей-­інвалідів віком до 16 років», Наказ МОЗ ­України № 482 від 04.12.2001 «Про затвер­дження ­порядку ­видачі ­медичного ­висновку про дитину з інвалідністю ­віком до 18 років».

Інвалідність ­встановлюють дітям до досягнення ними віку 18 років за наявності стійкого розладу ­функцій орга­нізму, зумовленого захворю­ваннями, травмою (її наслідками) або вро­дженими вадами, що призводять до обмеження її життєдіяльності, ­неефективності реабілітаційних заходів, неможливості відновлення соці­альної адаптації, несприятливого прогнозу щодо віднов­лення. ­Пере­лік захворювань і пато­логічних станів, що дають право на ­встановлення ­дітям статусу інвалідності від­разу до досягнення ними віку 16 років визначається Наказом МОЗ № 454/471/516 від 08.11.2001. Процедура ­встановлення чи ­продовження ­інвалідності дитині є такою: ­сімейний ­лікар скеровує таку особу на обстеження до ЗОЗ, який ­надає ­відповідну ­психіатричну допо­могу. Дитина після обсте­ження отри­мує Консуль­тативний висновок спеціаліста (форма № 028/о) на підставі даних амбулаторного ­обстеження або ­Виписку з медичної карти ­стаціонарного хворого (форма № 027/о) із діагнозом за МКХ-10 і рекомендацією призначити соці­альну допомогу ­дитині з інвалід­ністю, якщо її діагноз і стан відповідає ­переліку, затвер­дженому Наказом МОЗ № 454/471/516 від 08.11.2001.

Закон України «Про державну допомогу сім’ям із дітьми» передбачає можливість отримання відповідної соціальної допомоги без встановлення статусу інвалідності дитині з тяжким захворюванням чи розладом

Лікар, який надає дитині первинну медичну ­допомогу, готує та подає на розгляд членів ЛКК ­документи для встановлення категорії «дитина з інвалідністю» або «­дитина з інвалідністю підгрупи А». При цьому згаданий фахівець має бути присутнім під час ­проведення ­засідання комісії для інформування про стан дитини.

На розгляд комісії лікар подає такі документи:

  • Історію розвитку дитини за формою МОЗ.
  • Виписку з медичної карти стаціонарного хворого або консультаційного висновку спеціаліста, виданих ­після стаціонарного або амбулаторного обстеження та ліку­вання дитини в закладах охорони здоров’я та науково-­дослідних установах, визначених МОЗ, з обґрунту­ванням медичних показань для визнання ди­тини особою з інвалідністю із ­зазначенням, згідно з Міжнародною статистич­ною класи­фікацією хвороб та споріднених проб­лем здоров’я 10-го пере­гляду, діагнозу та коду.
  • План медичної реабілітації.
  • Документ, що засвідчує особу батьків дитини або її законних представників.

Члени ЛКК на день проведення медико-соціальної ­експертизи готують за формою, затвер­дженою МОЗ, ­відповідний медичний висновок про дитину з ­інвалідністю ­віком до 18 років щодо встановлення їй категорії «­дитина з інвалідністю» або «дитина з інвалідністю підгрупи А» (у разі відмови в ­установленні категорії «­дитина з інвалідністю» або «дитина з інвалідністю підгрупи А» з належним обґрунтуванням) та складає індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю, у якій зазначають ­реабілітаційні заходи, їх обсяги, ­строки проведення та вико­навців.

Поняття «інвалідність»/«неповносправність» стосується передусім прав людини, а не стану її здоров’я чи вад розвитку

Медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років у триденний строк надсилається органові, у якому вона перебуває на обліку як ­особа, що отримує державну соціальну допомогу або пенсію, а в разі первинного встановлення категорії «дитина з ­інвалідністю» — до органу соціального захисту насе­лення за місцем її проживання.

– Чи можна потрапити на ЛКК, якщо сімейний ­лікар відмовляє в цьому скеруванні?

— Згідно із законодав­чими актами, що регламентують роботу членів ЛКК, на прохо­дження обстеження має скеровувати саме лікар первинної ланки, тобто сімейний лікар. Якщо в дитини є консультаційний висновок із рекомендацією призначити соціальну допомогу дитині з інвалідністю, лікар зобов’язаний підготувати необхідний пакет документів і скерувати таку особу на ЛКК. Слід пам’ятати, що Консультаційний висновок дійсний до шести місяців.

Якщо термін висновку закінчився до подачі його на ЛКК, необхідно пройти повторне обстеження і отри­мати новий консультаційний висновок. Якщо за наявності всіх необхідних документів сімейний лікар відмовляється ­скерувати дитину на ЛКК, батьки можуть звернутися безпосередньо до голови ЛКК або подати скаргу керівникові ЗОЗ.

– Чи можливо оформити інвалідність у разі наявності в дитини затримки психічного розвитку?

– Затримка психічного розвитку не є діагнозом, це синдром, який може належати до структури певного ­діагнозу. Із приводу наявності самої лише затримки психічного розвитку соціальну допомогу не ­надаватимуть, але таку дитину слід належно обстежити для ­встановлення корект­ного діагнозу (відповідно до МКХ-10).

– Чи може бути причиною відмови у встановленні статусу інвалідності вік дитини до трьох років?

– Інвалідність призначають у будь-якому віці за наявності відповідних підстав, це стосується не лише психіат­ричних діагнозів. Але щодо РСА, то навіть «золотий ­стандарт» — показник за першим блоком шкали спостереження для діагностування РСА (ADOS) — дає змогу встановити до трьох років лише групу ризику розвитку аутизму.

– Якими є критерії для отримання дитиною під­групи А і на які терміни вона встановлюється?

– Підставою для встановлення дитині категорії «­дитина з інвалідністю підгрупи А» є виключно висока міра ­втрати здоров’я та надзвичайна (повна) залежність від постійного стороннього догляду, допомоги або диспансерного нагляду та фактична нездатність до самообслуго­вування.

Критеріями є обмеження здатності до:

  • Самообслуговування — нездатність виконувати ­активність повсякденного життя, потреба в ­постійній сторонній допомозі, повна залежність від інших.
  • Пересування — нездатність до самостійного пересування, потреба в постійній або регулярній частковій допомозі інших осіб.
  • Орієнтації — нездатність визначити місце свого пере­бування в просторі або напряму свого руху, ­потреба в постійній сторонній допомозі.
  • Спілкування — нездатність передавати інформацію у будь-якій формі від однієї особи до іншої безпо­середньо або за допомогою засобів зв’язку.
  • Контролю поведінки — нездатність усвідомленого управління своїми діями, реакціями та поведінковими моделями, неможливість їх корекції, потреба в постійній допомозі (нагляді) інших осіб.
  • Навчання — значне обмеження здатності до ­набуття нових знань, навичок.
  • Трудової діяльності — здатність до провадження елементарних видів трудової діяльності, що не потребу­ють здобуття будь-якої освіти.

У Постанові Кабінету Міністрів України № 917 від 21.11.2013 «Деякі питання встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям» не чітко прописано ступені обмеження життєдіяльності такої ­особи, що призводило до частих суперечок щодо правильності призначення, чи навпаки, відмови в призначенні під­групи А дитині.

Нова Постанова Кабінету Міністрів України № 1338 від 15.11.2024 «Деякі питання запрова­дження ­оцінювання ­повсякденного функціонування особи» містить чітку Кла­си­фікацію основних критеріїв життєдіяльності та ­ступенів їх виразності.

Наразі є такі ступені обмеження життєдіяльності:

  • Легкий ступінь — незначні труднощі у виконанні деяких повсякденних завдань, але здатна ­справлятися з основними функціями без сторонньої допомоги.
  • Помірний ступінь (1-й ступінь) — ­помітні труднощі у виконанні повсякденних завдань, як-от навчання, робота, спілкування, орієнтація, контроль за поведінкою, пересування та само­обслуговування.
  • Виразний ступінь (2-й ступінь) — істотні ­труднощі у виконанні більшості основних активностей, які ­можуть призводити до значних обмежень у ­навчанні, роботі, спілкуванні та самообслуговуванні, потребу­ючи регулярної допомоги або спеціальних заходів для поліпшення рівня якості життя.
  • Значний ступінь обмеження (3-й ступінь) — ­серйозні порушення функцій органів і систем, які призводять до неможливості або істотного зниження ­особою здатності виконувати основні життєві функції, що супрово­джується потребою в сторонній ­допомозі для забезпечення базових потреб, як-от догляд, харчу­вання та пересування.

Легкий ступінь обмеження життєдіяльності не перед­бачає статусу інвалідності. Його встановлюють особі з ­1–3-м ступенем обмеження життєдіяльності. Значний ступінь обме­ження (3-й ступінь) відповідає інвалідності підгрупи А в ­дітей або 1-й групі інвалідності в дорослих. Підгрупу А призначають дитині на термін ­встановлення інвалідності.

Якщо під час встановлення інвалідності в дитини немає критеріїв для призначення підгрупи А, цей ­медичний висно­вок може бути переглянуто під час ­контролю виконання інди­відуальної програми реабілітації дитини з інва­лідністю, що проводиться не рідше ніж раз на два роки. За ­погіршення стану такої дитини в період між цими пере­глядами батьки ­/ опікуни можуть самостійно звернутися до фахівців ЛКК або скерувати її до сімейного ­лікаря, а за ­наявності відповідних підстав буде встановлено ­під­групу А. У разі поліп­шення ­стану такої особи ­відповідно до рішення ЛКК підгрупу А може бути скасовано.

– Що робити, якщо сімейний лікар чи психіатр відмовляє батькам в отриманні дитиною підгрупи А?

– Варто нагадати, що жоден окремий фахівець не може ані призначити підгрупу А, ані відмовляти в її ­отриманні. Лікар може лише висловити власну думку, яку члени ЛКК мають розглянути і взяти до уваги.

Рішення щодо встановлення статусу інвалідності чи під­групи А фахівці ЛКК приймають виключно колегіально, на підставі даних обстеження та документів, про які вже ­йшлося раніше. За наявності всіх необхідних документів та підстав, перед­бачених відповідними постановами, ­жоден ­лікар не може відмовити ані в ­оформленні інвалідності ­дитині, ані в отриманні підгрупи А. Крім того, дії будь-­якого такого спеціаліста можуть бути оскаржені ­батьками / ­опікунами дитини в судовому порядку.

– Якщо дитині встановлено інвалідність у віці до 18 років у зв’язку з РСА, але батьки хочуть отримати підгрупу А, чи обов’язково до основного ­діагнозу додавати відомості про супутні порушення інтелекту­ального розвитку?

– Якщо в дитини є кілька розладів чи захворювань, за яким можливе встановлення статусу інвалідності, то батьки можуть обирати, за яким саме діагнозом це відбуватиметься. Але всі наявні патологічні стани мають бути підтвер­джені консультаційними медичними висновками відповідних фахівців, які необхідно надати до ЛКК.

Оформлення підгрупи А залежить не від конкретного діагнозу, а від ступеня обмеження життєдіяльності. У консультаційних висновках, поданих на розгляд ЛКК, має зазначатися виключно висока міра втрати здоров’я та надзвичайна (повна) залежність від постійного сторон­нього догляду, допомоги або диспансерного нагляду та фак­тична нездатність до самообслуговування.

– Що змінилося в зв’язку з реформою МСЕК у встановленні чи продовженні інвалідності?

– У січні поточного року стартувала реформа роботи МСЕК, яка докорінно змінила процедуру ­встановлення чи ­продовження ­статусу інвалід­ності особам після досягнення ними віку 18 років. Замість лікві­дованих МСЕК ­рішення щодо ­встановлення інвалід­ності, призначення допоміжних засобів ­реабілітації та ­інших аспектів прийматимуть ­члени експертної команди з оціню­вання повсякден­ного функціо­нування.

Підставою для встановлення інвалідності підгрупи А є виключно висока міра втрати здоров’я та надзвичайна (повна) залежність дитини від постійного стороннього догляду

Саме на підставі витягу з рішення експертної команди люди з інвалідністю зможуть отримувати (або продовжувати отриму­вати) пільги, пенсійні виплати, допомоги, компенсації, надбавки. Витяг із рішення експертної ­команди також може слугувати для цілей, визначених законами України «Про військовий обов’язок та військову службу» та «Про мобіліза­ційну підготовку та мобілізацію».

Постановою Кабінету Міністрів України № 1338 від 15.11.2024 «Деякі питання запрова­дження оцінювання повсяк­денного функціонування особи» затвер­джено:

  • Положення про експертні команди з оцінювання повсяк­денного функціонування особи.
  • Порядок оцінювання рівня повсякденного функ­ціо­нування особи.
  • Критерії направлення на проведення оцінювання повсякденного функціонування особи.
  • Порядок функціонування електронної системи щодо оцінювання повсякденного функціонування особи.
  • Критерії встановлення інвалідності.

– Якими є критерії визнання особи з інвалідністю?

– Постанова Кабінету Міністрів України № 1338 від 15.11.2024 «Деякі питання запрова­дження оцінювання повсякденного функціонування особи» визначає такі критерії встановлення статусу інвалідності:

  • Стійкі порушення функцій організму — хвороба триває не менш ніж 12 місяців або очікується, що вона триватиме щонайменше рік або призведе до смерті особи, а також існують мінімальні шанси на значне поліпшення стану навіть за умов застосування найкращого доступного лікування.
  • Обмеження життєдіяльності — помірний (1-й ступінь), виразний (2-й ступінь) або значний (3-й ступінь) ступінь обмеження здатності до самообслуговування, пересування, орієнтації, контролю власної поведінки, спілкування, навчання, виконання трудо­вої діяльності.
  • Необхідність у заходах соціального захисту — ­потреба в підтримці в повсякденному житті, а саме: отри­манні послуг із реабілітації, паліативної допомоги; забезпеченні технічними та іншими засобами реабілітації, лікар­ськими засобами для ­використання в амбулаторних умовах та/або медичними ­виробами для застосування в амбулаторних та побутових умовах.

— Яким є порядок встановлення чи продовження ­інвалідності особам, які досягли віку 18 років?

– Порядок встановлення чи продовження інвалідності дорослим особам є таким:

  1. Лікар-куратор (профільний фахівець, який веде паці­єнта) створює в електронній системі направлення до експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування в лікувальному закладі за вибором ­самого пацієнта. Історію хвороби та результати ­обстежень додають у сканованому вигляді.
  2. Пацієнт отримує електронний лист із датою, часом, місцем і типом засідання. Лікар бачить статус ­справи в елект­ронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ).
  3. На день проведення оцінювання надається доступ до документів. Лікарі команди під час оцінювання ­можуть визначити потреби в додаткових обстеженнях та самі видати електронне направлення в ЕСОЗ.
  4. Усі матеріали — справу, протокол, рішення, рекомендації — заповнюють і зберігають в електронному ­вигляді.
  5. Пацієнт отримує витяг із рішенням електронною поштою або рекомендованим листом. Члени експертної команди мають розглядати справу не більш ніж 30 днів.
  6. Якщо особа не пого­джується з медичними висновками, ­таке рішення можна оскаржити. Для цього ­потрібно подати ­скаргу безпосередньо до Центру оцінювання функціонального стану особи.

– Чи правда, що після досягнення особою віку 18 ­років діагноз «аутизм» змінюється на якийсь інший, наприклад, «шизофренія» чи «розумова відсталість»?

– Якщо йдеться про РСА, то після досягнення ­дитиною віку 18 років цей діагноз не змінюється. При цьому в паці­єнта можуть бути й інші розлади, наприклад, шизо­фре­нія чи розумова відсталість, але на діагноз РСА це не матиме впливу. Зауважу, що під час своєї ­роботи лікарі зобов’язані використовувати Національний класифі­катор України — НК 025:2021 «­Класифікатор хвороб та споріднених проб­лем охорони здоров’я», який ­відповідає МКХ-10. Але в цій класифікації немає РСА, а є термін «дитячий ­аутизм» чи «атиповий аутизм». Тож у клінічній ­практиці психіатри часто стикаються з труднощами під час ­встановлення діагнозу «дитячий аутизм» дорослим особам. Сподіваюсь, що в процесі ­реформи ці моменти вдасться усунути.

Діагностику ­аутизму мають виконувати відповідно до критеріїв МКХ-10 як у дитячому, так і в дорослому віці. Зміна ­діагнозу «аутизм» на інший, зокрема «шизофренія», «розу­мова відсталість», «розлад особистості» лише на підставі досягнення пацієнтом ­повноліття є неправомірною. РСА можуть бути підставою для встановлення інвалідності і в дорослому віці. І навпаки, ­зміна діагнозу не є перед­умовою для встановлення ­особі інвалідності.

– Чи може бути діагностовано РСА в ­дорослому віці і встановлена інвалідність ­такій особі?

– Так, РСА можуть бути діагностовані в дорослому віці відповідно до їх критеріїв. У разі виявлення в такої ­особи під час проведення оцінювання повсякденного функціонування критеріїв інвалідності їй може бути ­встановлено такий статус відповідної групи.

– Чи кожна дитина з РСА в дорослому віці підлягає встановленню чи продовженню інвалідності?

–Наявність в особи встановленого в дитячому віці діа­гнозу РСА є підставою для скерування її для ­оцінювання повсякденного функціонування особи. Фахівці експертної команди мають встановити наявність у неї критеріїв для визнання особи з інвалідністю. За підтвер­дження цих ­критеріїв такій особі буде встановлено інвалідність від­повідної групи, яка залежатиме від ступеня ­обмеження її життєдіяльності.

– Які особи з РСА не підлягають встановленню статусу інва­лідності?

– Групу інвалідності не встановлюють особі після досяг­нення нею віку 18 років, якщо вона має:

  • Розвинені соціально-комунікативні навички.
  • Сформовані навички мовлення, які використовують для соціальної комунікації (можуть бути мовні стерео­типи, але в незначній кількості).
  • Сформовані навички самообслуговування.
  • Здатність до навчання (у загальноосвітніх навчальних закладах, можливо, інклю­зивно).
  • Симптоми, які піддаються психолого-педагогічній корекції та медикаментозному лікуванню й істотно не позначаються на поведінці та адаптації.

Насамкінець хочу зазначити, що наявність ­певного ­розладу чи захворювання не є підставою для встановлення інвалід­ності. Тож пацієнт із РСА не є автоматично особою з інва­лідністю. Інвалідність — це такий функціональний стан особи, коли наявні певні критерії ­порушення життєдіяль­ності, що обов’язково зумовлює необхідність її соці­ального захисту.

Підготувала Лариса Мартинова

Наш журнал
у соцмережах:

Випуски поточного року

2 (157)

Зміст випуску 2 (157), 2025

  1. Д. О. Мангубі

  2. Є. Д. Єгудіна

  3. Анастасія Токарчук, Ірина Коваль

1 (156)