Предиктори, дескриптори та складові емоційного вигорання у лікарів-психіатрів під час війни: взаємозв’язки, комплексна і математична моделі розвитку та прогнозу
сторінки: 26-35
Зміст статті:
- Матеріали та методи дослідження
- Результати дослідження та їх обговоренняЕмоційне вигорання та професійна дезадаптація
- Висновки
Концепція несприятливих психоемоційних реакцій у медичних працівників у зв’язку з професійною діяльністю налічує кілька тисячоліть: ще за часів Гіппократа було описано випадки поганого самопочуття, депресії та самогубств у лікарів [1]. Далі періодично публікували роботи, які містили опис психопатологічних феноменів (як-от депресія, тривога, втомлюваність, дратівливість) та психологічних змін (як-от розчарування, апатія, песимізм), що були пов’язані з професійною діяльністю або надмірним інтелектуальним чи емоційним навантаженням [2, 3].
Першою відомою науковою роботою, що використовує термін «вигорання» для позначення негативних психічних змін у зв’язку з професійною діяльністю, є публікація H. B. Bradley (1969), у якій описано психологічну втому в персоналу центру лікування молодих правопорушників [4]. Згодом H. J. Freudenberg (1974) використав цей термін у своїй статті «Вигорання персоналу», у якій ішлося про психологічні зміни у персоналу клініки для наркозалежних. Ці зміни охоплювали відчуття виснаження, спричинене надмірними вимогами до роботи, пригніченість, а також фізичні симптоми, зокрема головний біль і безсоння, дратівливість, емоційну лабільність та замкнутість мислення [5]. Зокрема, 2015 року Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) схвалила концепцію вигорання, яка не класифікувала емоційне вигорання як медичний стан чи психічний розлад; ця концепція була модифікована і удосконалена 2022 року [6].
На думку M. L.S. Vachonetal. (2015), в основі вигорання лежить моральний дистрес, який виникає, коли лікар усвідомлює моральну проблему, може визначити засіб, але не може вжити заходів через внутрішні чи зовнішні обмеження; така неспроможність діяти етично змушує лікаря відчувати себе скомпрометованими у виконанні власних обов’язків [7]. При цьому «моральна травма» — психологічна травма внаслідок того, що людина брала участь або була свідком подій, які вважає морально неприйнятними, протиправними або недостойними — має кумулятивний ефект, і, накопичуючись, зрештою призводить до вигорання. На противагу цьому, «моральний успіх» має місце там, де умови роботи заохочують до ефективного спілкування у морально та етично прийнятних позитивних ситуаціях, що забезпечує сприятливі результати і професійне та особистісне зростання лікаря.
«Етичне середовище» описується як таке, де етичними проблемами можна вільно ділитися, обговорювати та досліджувати їх, що можна розглядати як процес колективного навчання, що є перепоною на шляху моральних страждань; моральний успіх є важливою частиною того, що у філософії описується як самовдоволення, яке, безумовно, передбачає і задоволеність своєю професійною діяльністю [8]. Умови праці медичного персоналу та їх наслідки значною мірою залежать від економічного та соціального контексту, і є надчутливими до масштабних соціальних потрясінь і трансформацій, як-от економічні кризи чи надзвичайні ситуації [9, 10].
Це повною мірою було підтверджено під час пандемії, зумовленої COVID-19, коли надавачі медичних послуг виявилися особливо вразливими до емоційного стресу як внаслідок безпосередніх ризиків, пов’язаних з інфікуванням, так і під впливом загалом типових для медичної сфери більшої і ненормованої тривалості робочого часу, емоційної залученості та необхідності приймати важливі емоційно обтяжливі рішення під тиском високої відповідальності та обмежених ресурсів [11, 12].
Мета роботи — ідентифікація предикторів, дескрипторів і складових емоційного вигорання у лікарів-психіатрів під час війни для розуміння взаємозв’язків між ними як основи побудови терапевтичних підходів до профілактики і елімінації ознак емоційного вигорання у згаданого контингенту.
Матеріали та методи дослідження
вгоруВибірка дослідження, сформована з дотриманням принципів біомедичної етики та на підставі інформованої згоди, налічувала 120 лікарів-психіатрів, які працювали у м. Київ у період із 24.02.2022 до закінчення 2022 р. Критерієм стратифікації обстежених на групи була наявність і виразність ознак професійної дезадаптації у лікарів-психіатрів, що віддзеркалювало рівень їхнього емоційного вигорання. Це виконувалось за допомогою опитувальника «Оцінка професійної дезадаптації», розробленого Н. О. Родіною і адаптованого для оцінювання стану працівників різних професій М. А. Дмитрієвою (2003), та методики «Діагностика рівня емоційного вигорання» В. Бойка.
За отриманими результатами, обстежені були розподілені на три групи:
1) перша, ОГ1-30,8 % (37 осіб) — лікарі без ознак професійної дезадаптації та з низьким рівнем емоційного вигорання;
2) друга, ОГ2-47,5 % (57 осіб) — особи з ознаками професійної дезадаптації та помірним рівнем емоційного вигорання;
3) третя, ОГ3-21,7 % (26 осіб) — респонденти з клінічно окресленою й виразною професійною дезадаптацією та високим рівнем емоційного вигорання.
Для оцінювання стану параметрів, що становлять складові емоційного вигорання, використовували клініко-психопатологічний, психометричний і психодіагностичний методи дослідження. Клініко-психопатологічну складову емоційного вигорання вивчали за допомогою опитувальника депресії А. Beck (Beck Depression Invertory, 1961); методики дослідження реактивної та особистісної тривожності C. Spilberger у модифікації Ю. Л. Ханіна (1979); шкал депресії та тривоги М. Hamilton (Hamilton Rating Scale for Depression — HRDS, Hamilton Anxiety Rating Scale — HARS) (М. Hamilton, 1959; 1960); опитувальника виразності психопатологічної симптоматики Symptom Check List-90-Revised — SCL-90-R (Derogatis etal. [адаптація Н. В. Тарабріної], 2001).
Психосоціальну складову професійної дезадаптації та емоційного вигорання оцінювали за станом таких параметрів, як соціально-психологічна адаптація/дезадаптація (за методикою C. Rogers and R. F. Dymond) та якість життя (за шкалою H. Mezzich в адаптації Н. О. Марути). Особливості копінг-поведінки лікарів-психіатрів досліджували з використанням опитувальника «Способи долаючої поведінки» R. Lazarus and S. Folkman (2007).
Діагностику рівня емоційного інтелекту виконували з використанням опитувальника EQ Н. Холла (2001); дослідження охоплювало визначення емоційної обізнаності, уміння управляти своїми емоціями, а також рівня самомотивації та емпатії. Статистичний аналіз отриманих результатів виконано за допомогою непараметричного тесту Манна–Уїтні (визначення розбіжностей), та методу рангових кореляцій Спірмена (оцінка кореляційних зв’язків).
Результати дослідження та їх обговоренняЕмоційне вигорання та професійна дезадаптація
вгоруУ лікарів-психіатрів, які працюють у період війни у м. Київ, було виявлено широкий спектр виразності ознак емоційного вигорання та порушень професійної дезадаптації — від їх відсутності до високого рівня. У більшості обстежених (47,5 %) показники емоційного вигорання та дезадаптації відповідали помірному рівню (цей рівень потребує медико-психологічної допомоги фахівців із реадаптації). Значною (30,8 %) була також питома вага лікарів із низьким рівнем емоційного вигорання та професійної дезадаптації (для таких лікарів може бути рекомендовано проведення консультативної роботи превентивного спрямування).
Істотно меншою (21,7 %) була частка лікарів із виразним й високим рівнями емоційного вигорання та дезадаптації (такі лікарі потребують обов’язкового втручання фахівців для невідкладних медико-психологічних заходів, впровадження програми з реадаптації або зміни професійної діяльності). У лікарів-психіатрів з ознаками емоційного вигорання та професійної дезадаптації різного ступеня тяжкості виявлено ознаки депресивних і тривожних розладів, при цьому виразність симптомів тривоги була вищою, ніж депресії. У лікарів з окремими ознаками дезадаптації ознаки депресії відповідали легкому, а тривоги — середньому рівню, тоді як у лікарів з оформленою дезадаптацією були ознаки депресивних розладів близького до середнього рівня, а показники тривоги — середнього або високого рівня.
Лікарям-психіатрам з ознаками емоційного вигорання та професійної дезадаптації різного ступеня тяжкості були притаманні ознаки широкого спектра психопатологічної симптоматики різної інтенсивності й варіативності, провідне місце серед якої посідають ознаки депресії, тривоги, соматизації та обсесивно-компульсивної симптоматики. При цьому в лікарів без ознак дезадаптації показники виразності психопатологічної симптоматики відповідали низькому, а у лікарів з ознаками дезадаптації — середньому і підвищеному рівню. Найвищі показники виразності психопатологічної симптоматики було виявлено у групі лікарів з оформленою дезадаптацією, і значуще нижчі — у групі лікарів з окремими ознаками дезадаптації. У більшості лікарів-психіатрів, що працюють під час війни у м. Київ, встановлено ті чи інші ознаки соціально-психологічної дезадаптації різної виразності, та погіршення якості життя, наявність і виразність яких залежать від рівня професійної дезадаптації та емоційного вигорання.
У лікарів-психіатрів без ознак професійної дезадаптації з низьким рівнем емоційного вигорання, показники соціально-психологічної адаптації є у межах норми, у лікарів з окремими ознаками професійної дезадаптації з помірним рівнем емоційного вигорання — переважно на межі норми / дезадаптації, а лікарі-психіатри з оформленою дезадаптацією та високим рівнем емоційного вигорання характеризуються низькою адаптацією й виразною соціально-психологічною дезадаптацією.
Встановлено значущу зворотну кореляцію між рівнями професійної дезадаптації та соціально-психологічної адаптації, й, відповідно, пряму кореляцію між зростанням рівня професійної дезадаптації та збільшенням ознак соціально-психологічної дезадаптації у лікарів-психіатрів, причому кореляційний зв’язок визначено на рівні помірного та сильного. Для лікарів-психіатрів з ознаками професійної дезадаптації характерним є значуще погіршення якості життя у всіх ключових сферах, а найбільше зниження якості життя спостерігалося у лікарів з клінічно окресленою професійною дезадаптацією та виразною соціально-психологічною дезадаптацією.
Як показники соціально-психологічної адаптації, так і показники якості життя продемонстрували значущі зворотні кореляції з виразністю психопатологічної симптоматики, яка належить до психопатологічного кластера професійної дезадаптації і емоційного вигорання. Значущу тісну зворотну кореляцію мають показники соціально-психологічної адаптації та депресії й тривоги (як за об’єктивною, так і за суб’єктивною оцінкою), а показники якості життя виявили значущі зворотні кореляції з виразністю психопатологічної симптоматики, найбільш тісні у сфері суб’єктивного благополуччя / задоволеності, менш тісні — у сфері виконання соціальний ролей, і найменш тісті — у сфері зовнішніх життєвих умов. Вивчення актуального копінг-репертуару обстежених також виявило суттєву різницю залежно від наявності та виразності емоційного вигорання та професійної дезадаптації (рис. 1, 2).
У лікарів-психіатрів без ознак емоційного вигорання та професійної дезадаптації (ОГ1) були виявлено високі значення показників за конструктивними копінг-стратегіями пошуку соціальної підтримки та планування розв’язання проблеми. Стратегія пошуку соціальної підтримки пов’язана з намаганням індивіда розв’язувати проблеми завдяки залученню зовнішніх соціальних ресурсів, активному пошуку інформаційної, емоційної та змістовної підтримки з боку інших осіб, орієнтації на взаємодію з близькими, очікуванню від них уваги, поради та співчуття. Вона може реалізуватися або через пошук інформаційної підтримки (звернення індивіда до осіб, яких він вважає експертами у проблемі, а також до тих, які, на думку індивіда, володіють необхідною інформацією), або через пошук емоційної підтримки (бажання індивіда бути почутим, дістати емпатію і розділити з кимось власні емоції та переживання), або через пошук переважно дієвої підтримки, коли індивід відчуває потребу в допомозі конкретними діями.
Стратегія планування розв’язання проблеми є найконструктивнішою, і передбачає її подолання завдяки цілеспрямованому аналізу ситуації, можливим варіантам поведінки, і напрацюванню стратегії вирішення наявних проблемних питань через планування власних дій, з урахуванням досвіду, об’єктивних умов та ресурсів особистості. Водночас домінуючою копінг-стратегією у лікарів-психіатрів без ознак емоційного вигорання та професійної дезадаптації виявилася стратегія самоконтролю, що асоціюється з намаганням подолати негативні переживання, пов’язані зі стресовою ситуацією, через цілеспрямоване стримування і пригнічення емоцій, зменшення їхнього впливу на оцінку ситуації та вибір поведінки, підвищений рівень контролю за власними діями, а також прагнення до оволодіння своїми емоціями, приховати від оточення власні переживання і вчинки, пов’язані зі стресовою ситуацією, надмірною вимогливістю до себе, що призводить до надконтролю за власною поведінкою.
Обстежені лікарі-психіатри мали високі кількісні показники за цією стратегією (> 90 балів). На нашу думку, високі показники за цією стратегію у лікарів-психіатрів можуть бути пояснені особливостями їхньої професійної діяльності, що передбачає необхідність стримування емоційних реакції та демонстрацію спокою і впевненості перед психічно хворими пацієнтами. Підтвердженням цього, на нашу думку, є також високі значення показників за копінг-стратегіями прийняття відповідальності, дистанціювання та позитивного переоцінювання, що також є пріоритетними у копінг-репертуарі лікарів-психіатрів. Стратегія прийняття відповідальності передбачає визнання індивідом власної ролі у виникненні проблеми, а також прийняття на себе відповідальності за її розв’язання, що за помірного використання є конструктивним внаслідок прагнення індивіда до розуміння зв’язку між власними діями та їх наслідками і готовності через аналіз поведінки змінювати її.
Водночас за надмірної виразності цієї стратегії можлива невиправдана самокритика, переживання провини і незадоволеність собою, що сприяє розвитку депресивних станів. У лікарів-психіатрів, на нашу думку, активне використання цієї стратегії опосередковане професійною діяльністю, насамперед, високою відповідальністю психіатра та неможливістю у значній кількості випадків перекласти відповідальність за стресові і конфліктні ситуації на пацієнта через нездатність психіатричних хворих усвідомлювати власні дії та їх наслідки, і необхідність для лікаря-психіатра брати на себе частину відповідальності за їхню поведінку. Активне використання психіатрами копінг-стратегії дистанціювання, що полягає у намаганні подолати негативні переживання завдяки суб’єктивному зменшенню їх значення та зниженню власного емоційного залучення у проблему, використання інтелектуальних прийомів раціоналізації, відсторонення, переключення уваги, знецінення, гумору тощо, на наш погляд, теж тісно пов’язане з професійною діяльністю і відображує бажання психіатра дистанціюватися від потужного професійного стресу і спілкування з хворими з важкими порушеннями психіки. Стратегія позитивного переоцінювання, що передбачає подолання негативних переживань завдяки позитивному переосмисленню проблеми та ставлення до неї як стимулу для особистісного розвитку, з орієнтацією переважно на філософське, надособистісне осмислення проблеми із залученням її до ширшого контексту саморозвитку особистості, за активного використання її лікарями-психіатрами також допомагає їм зменшити професійне стресове навантаження.
Загалом, слід зазначити, що копінг-репертуар лікарів-психіатрів без ознак емоційного вигорання та професійної дезадаптації виявився доволі значним, і охоплював широкий спектр різноманітних копінг-стратегій. Натомість лікарі-психіатри з окремими ознаками емоційного вигорання та професійної дезадаптації (ОГ2) продемонстрували суттєве збідніння копінг-репертуару зі зміщенням його у бік використання неконструктивних копінг-стратегій. Так, єдина стратегія самоконтролю у цій групі могла розглядатися як така, що є пріоритетною для обстежених (показник > 60 балів), і ще за двома стратегіями — пошуку соціальної підтримки та прийняття відповідальності — показник наближався до цієї межі. На нашу думку, таке збідніння копінг-репертуару відображає насамперед ознаки емоційного вигорання і пов’язаної з ним наростаючої невротизації, яка супроводжується загальним зниженням якості та різноманіття психічної діяльності, зниженням енергетичного потенціалу та виснаженням.
Щодо лікарів-психіатрів з оформленим емоційним вигоранням та професійною дезадаптацією (ОГ3), то їхній копінг-репертуар, окрім суттєвого збідніння, вирізнявся домінуванням неконструктивної стратегії конфронтаційного копінгу, що зосереджується на розв’язанні проблем через не завжди цілеспрямовану поведінкову активність, спрямовану на відреагування негативних емоцій, пов’язаних з актуальними труднощами, з імпульсивністю поведінки, упертістю, ворожістю та конфліктністю, труднощами у плануванні дій, прогнозуванні результатів діяльності та корекції власної поведінки; причому така поведінка втрачає цілеспрямованість і є лише засобом розрядки емоційної напруги. Загалом ця копінг-стратегія розглядається як неконструктивна, сприяє посиленню соціальної дезадаптації, а її переважання у лікарів-психіатрів з оформленим емоційним вигоранням і професійною дезадаптації є закономірним. Ще однією неконструктивною копінг-стратегією, характерною для лікарів-психіатрів ОГ3, виявилася стратегія втечі-уникнення, показник за якою наближається до 60 балів, що дає змогу розглядати її, нарівні зі стратегією конфронтаційного копінгу, основою копінг-репертуару лікарів-психіатрів згаданої групи.
Для цієї стратегії характерні намагання подолати негативні переживання через реагування за типом ухиляння, заперечення проблеми, невиправданих очікувань, відволікання, фантазування тощо. Стратегія втечі-уникнення тісно пов’язана з неефективною поведінкою у стресових ситуаціях, насамперед, із запереченням та ігноруванням проблеми, ухилянням від відповідальності та активних дій щодо усунення труднощів, пасивністю, нетерпінням, роздратуванням, а також зі схильністю до адиктивної поведінки для розрядки емоційної напруги. За даними дослідження особливостей емоційного інтелекту виявлено загальну закономірність щодо його зменшення у міру поглиблення емоційного вигорання та професійної дезадаптації (рис. 3).
Концепція емоційного інтелекту
Емоційний інтелект сьогодні розглядається як один із ключових чинників, здатних протидіяти розвитку емоційного вигорання і пом’якшенню його ознак у медичних працівників. Модель співвідношення емоційного вигорання та емоційного інтелекту продемонструвала тісну взаємодію професійного вигорання, несприятливих умов праці, зокрема насильство на робочому місці, з одного боку, і емоційного інтелекту як чинника протидії цим явищам [123]. P. Salovey and J. D. Mayer (1990) визначають емоційний інтелект як здатність розпізнавати, розуміти та регулювати власні емоції та емоції інших осіб, розрізняти їх і використовувати цю інформацію для керування власними думками та діями [125].
Ця концепція емоційного інтелекту містить такі чотири виміри: 1) оцінка власних емоцій; 2) оцінка емоцій сторонніх осіб; 3) регулювання емоцій; 4) використання емоцій. Також ця концепція приділяє увагу врахуванню індивідуальних відмінностей у керуванні емоціями, що робить емоційний інтелект необхідною умовою для таких ключових навичок, як спілкування, впевненість у собі, емпатія, креативність, чутливість, самосвідомість і самоконтроль. Оцінювання парціального (за окремими сферами) емоційного інтелекту допомогло встановити, що у лікарів-психіатрів без ознак емоційного вигорання та професійної дезадаптації (ОГ1) рівень емоційної обізнаності наближається до високого, а у лікарів-психіатрів з окремими ознаками дезадаптації (ОГ2) та з оформленою дезадаптацією (ОГ3), є середнім. При цьому розбіжності щодо показників між усіма групами є статистично значущими (p < 0,01). Показник керування власними емоціями у всіх групах відповідав середньому рівню, при цьому в лікарів ОГ1 він був найвищим, а у лікарів ОГ3 — найнижчим. Розбіжності статистично значущі за порівняння показника у групі лікарів ОГ1 із показниками респондентів двох інших груп (p < 0,01). Показник самомотивації у лікарів-психіатрів ОГ1 був наближеним до високого, а у лікарів-психіатрів ОГ2 та ОГ3 — середнім. Розбіжності статистично значущі за порівняння всіх груп (p < 0,01). Натомість показник емпатії у лікарів-психіатрів ОГ1 відповідав середньому рівню, у лікарів ОГ2 — середньому, ближче до низького, а у лікарів ОГ3 — низькому рівню. Розбіжності статистично значущі за порівняння всіх груп (p < 0,01). Значення показника розпізнавання емоцій інших осіб у всіх лікарів-психіатрів відповідало високому рівню, що узгоджується з особливостями професії лікаря-психіатра; при цьому в лікарів ОГ1 цей показник був найвищим, а у лікарів ОГ3 — найнижчим. Розбіжності статистично значущі за порівняння всіх груп (p < 0,01).
Комплексна модель емоційного вигорання
Ґрунтуючись на даних нашого дослідження, було запропоновано комплексну модель емоційного вигорання у лікарів-психіатрів із різними ступенями професійної дезадаптації, що охоплює індивідуально-психологічні, психопатологічні, психосоціальні, професійні чинники, а також рівень емоційного інтелекту. Відповідно до цієї моделі було виокремлено п’ять кластерів: персонологічний, психопатологічний, психосоціальний, професійно-дезадаптивний та емоційно-інтерперсональний. Результати кількісного оцінювання взаємозв’язку між виразністю емоційного вигорання і його складовими, та чинниками, що входять до складу відповідного кластера, наведено у таблиці 1.
Аналіз взаємозв’язків між чинниками допоміг встановити, що у розвитку емоційного вигорання у лікарів- психіатрів значущу роль відіграють персонологічні, психопатологічні, психосоціальні, професійні чинники, однак, найвагомішим є значення емоційно-інтерперсонального чинника, тобто емоційного інтелекту.
Так, серед персонологічних чинників актуальними є виразність особистісної тривоги, що пов’язані з емоційним вигоранням прямим кореляційним зв’язком (зростання рівня особистісної тривоги супроводжується збільшенням вигорання) помірної сили. Актуальними персонологічними чинниками виявилися також особливості копінг-поведінки, що використовує індивід для подолання проблемних ситуацій.
При цьому високий рівень емоційного вигорання був пов’язаний із більшою виразністю неконструктивних копінг-стратегій конфронтації та втечі-уникнення (зв’язок прямий) і з меншою виразністю відносно конструктивних копінг-стратегій планування розв’язання проблеми, пошуку соціальної підтримки, позитивної переоцінки, дистанціювання, самоконтролю та прийняття відповідальності. Психопатологічні чинники також виявили значущий зв’язок з емоційним вигоранням. Так, афективні порушення у вигляді депресії і тривоги були пов’язані з емоційним вигоранням прямим кореляційним зв’язком помірної сили. Серед інших психопатологічних симптомів важливими виявилися міжособистісна сензитивність, ворожість, обсесивно-компульсивні розлади, соматизація та фобічна тривожність. Психосоціальні чинники пов’язані з емоційним вигоранням через ознаки психосоціальної дезадаптації та зменшення адаптації (зв’язок помірної сили, у разі зменшення рівня адаптації емоційного вигорання збільшується), а також через зниження якості життя (зв’язок зворотний, помірної сили, у разі збільшення ознак емоційного вигорання, якість життя в усіх сферах знижується). Найтісніше з емоційним вигоранням були пов’язані такі сфери: психологічне (емоційне) благополуччя, самообслуговування та незалежність дій, міжособистісна взаємодія та працездатність.
Професійна дезадаптація виявилася одним із найвагоміших чинників в емоційному вигоранні лікарів-психіатрів. Значення коефіцієнта кореляції між емоційним вигоранням і показником професійної дезадаптації відповідає сильному прямому зв’язку (у разі наростання ознак професійної дезадаптації зростає емоційне вигорання). Значущі прямі кореляції було виявлено також між окремими показниками професійної дезадаптації та емоційного вигорання. Однак найтісніші зв’язки емоційного вигорання виявлено з показниками емоційного інтелекту.
Так, показник напруги в структурі емоційного вигорання був пов’язаний прямим сильним кореляційним зв’язком із показником емоційної обізнаності, самомотивації, емпатії та інтегративним показником емоційного інтелекту, а також прямим кореляційним зв’язком помірної сили — із показниками керування власними емоціями та розпізнавання емоцій інших осіб. Показник резистенції в структурі емоційного вигорання був пов’язаний сильним прямим кореляційним зв’язком із показником емоційної обізнаності та інтегративним показником емоційного інтелекту, а також прямим кореляційним зв’язком помірної сили з показниками керування власними емоціями, самомотивації, емпатії та розпізнавання емоцій сторонніх осіб. Показник виснаження в структурі емоційного вигорання був пов’язаний сильним прямим кореляційним зв’язком з інтегративним емоційним інтелектом, і прямим зв’язком помірної сили — із показниками емоційної обізнаності, керування власними емоціями, самомотивації, емпатії та розпізнавання емоцій інших людей.
Загальний показник емоційного вигорання був найтісніше пов’язаний з показниками емоційної обізнаності, самомотивації, емпатії та інтегративним показником емоційного інтелекту (кореляційний зв’язок прямий, сильний), дещо менше — із показниками керування власними емоціями та розпізнавання емоцій сторонніх осіб (кореляційний зв’язок прямий, помірної сили). Виявлено закономірності підтверджують найбільш вагому роль емоційного інтелекту в ґенезі емоційного вигорання у лікарів-психіатрів.
Отже, за отриманими даними, у ґенезі емоційного вигорання лікарів-психіатрів мають значення комплекс персонологічних, психосоціальних, професійних та психопатологічних чинників, однак, найвагомішим, тобто патогенетичним, чинником є рівень емоційного інтелекту, низький рівень якого асоційований із підвищеним ризиком формування й проґредієнтності емоційного вигорання. Враховуючи це, саме на розвиток емоційного інтелекту мають бути спрямовані зусилля з превенції емоційного вигорання у фахівців так званих «допоміжних» професій, насамперед лікарів-психіатрів.
Математична модель професійної дезадаптації
Базуючись на одержаних у дослідженні даних щодо того, що основним дескриптором емоційного вигорання є професійна дезадаптація, було запропоновано математичну модель її розвитку в лікарів-психіатрів. Вона ґрунтується на методах нелінійного моделювання (множинний лінійний регресійний аналіз із лінеаризованою моделлю).
Аналіз даних дослідження допоміг виокремити три ключові кластери чинників професійної дезадаптації (ПДА) у лікарів-психіатрів: 1) соціально-демографічний; 2) афективний; 3) психосоціальний. Соціально-демографічний кластер охоплює вік, стаж роботи за професією лікаря-психіатра та сумарний показник якості життя за шкалою I. Mezzich в адаптації Н. О. Марути. Афективний кластер охоплює показники за шкалами HRDS, HARS, Beck Depression Invertory, методики дослідження реактивної та особистісної тривожності C. Spilberger. Психосоціальний кластер охоплює показник соціально-психологічної адаптації за методикою діагностики соціально-психологічної адаптації C. Rogers et R. F. Dymond. Основні показники моделі наведено у таблиці 2.
Загалом модель ПДА у лікарів-психіатрів має такий вигляд: ПДА = 97,757 + (0,254 А) + (-0,411 С) + (-0,731 П); де А — показник за афективним; С — за соціально-демографічним; П — за психосоціальним кластером.
Коефіцієнт множинної кореляції моделі становив 0,962; коефіцієнт детермінації — 0,961. Рівень статистичної значущості моделі сягав понад 99,9 % (р < 0,001).
Визначено референтні значення показників професійної дезадаптації за використання моделі (нормативний показник 45,2 ± 28,3 балів); показники для виокремлення груп ризику професійної дезадаптації з розвитком ПДА (за квартилями):
- низький ризик — до 25 балів;
- помірний ризик — від 25 до 44 балів;
- високий ризик — від 45 до 64 балів;
- дуже високий — 65 балів і вище.
Верифікацію запропонованої моделі було виконано на репрезентативній вибірці лікарів-психіатрів. Аналіз одержаних даних підтвердив високу предиктивну здатність і надійність моделі.
Аналіз моделі професійної дезадаптації
Нижче наведено приклади аналізу запропонованої моделі, з порівнянням прогнозних показників з показниками за опитувальником «Оцінка професійної дезадаптації» О. Н. Родіної в адаптації М. А. Дмитрієвої у лікарів-психіатрів.
Лікар-психіатр В.Г., 35 років, стаж роботи за спеціальністю 10 років. Показник за афективним кластером становив 75 балів, за соціально-демографічним кластером — 129 балів, за психосоціальним кластером — 77 балів. ПДА = 97,757 + (0,254*75) + (-0,411*129) + (-0,731*77) = 7,5 бала.
Ризик професійної дезадаптації у цього лікаря-психіатра оцінюється як низький (показник < 25 балів). Фактичний показник за опитувальником «Оцінка професійної дезадаптації» О. Н. Родіної в адаптації М. А. Дмитрієвої у цього лікаря-психіатра становив 21 бал, що узгоджується з результатами прогнозу.
Лікар-психіатр О.Б., 38 років, стаж роботи за спеціальністю 12 років. Показник за афективним кластером сягав 98 балів, за соціально-демографічним кластером — 119 балів, за психосоціальним кластером — 42 бали. ПДА= 97,757 + (0,254*98) + (-0,411*119) + (-0,731*42) = 43,1 бала.
Ризик професійної дезадаптації у цього лікаря-психіатра оцінювався як помірний (показник у межах від 25 до 44 балів). Фактичний показник за опитувальником «Оцінка професійної дезадаптації» О. Н. Родіної в адаптації М. А. Дмитрієвої у цього лікаря-психіатра становив 46 балів, що узгоджується з результатами прогнозу.
Лікар-психіатр І.М., 55 років, стаж роботи за спеціальністю 29 років. Показник за афективним кластером сягав 154 бали, за соціально-демографічним кластером — 138 балів, за психосоціальним кластером — 34 бали. ПДА = 97,757 + (0,254*154) + (-0,411*138) + (-0,731*34) = 55,3 бала.
Ризик професійної дезадаптації у цього лікаря-психіатра оцінюється як високий (показник у межах від 45 до 64 балів). Фактичний показник за опитувальником «Оцінка професійної ДА» О. Н. Родіної в адаптації М. А. Дмитрієвої у цього лікаря-психіатра становив 64 бали, що узгоджується з результатами прогнозу.
Лікар-психіатр Н.К., 36 років, стаж роботи за спеціальністю 10 років. Показник за афективним кластером становив 94 бали, показник за соціально-демографічним кластером — 112 балів, показник за психосоціальним кластером — 14 балів. ПДА = 97,757 + (0,254*94) + (-0,411*112) + (-0,731*14) = 65,4 бала.
Ризик професійної ДА у цього лікаря-психіатра оцінюється як дуже високий (показник > 64 бали). Фактичний показник за опитувальником «Оцінка професійної дезадаптації» О. Н. Родіної в адаптації М. А. Дмитрієвої становив 78 балів, що узгоджується з результатами прогнозу.
Отже, застосування моделі дало можливість одержати валідні значення показників ПДА, близькі до значень, одержаних під час обстеження лікарів-психіатрів із застосуванням опитувальника «Оцінка професійної дезадаптації» О. Н. Родіної в адаптації М. А. Дмитрієвої. Це дає підстави рекомендувати запропоновану прогностичну систему для використання у практиці охорони здоров’я.
Для кожної з груп обстежених було розроблено комплекс діагностичних, терапевтичних і профілактичних заходів. Зокрема, для групи лікарів-психіатрів із низьким рівнем ризику професійної дезадаптації, та, відповідно, емоційного вигорання, рекомендований комплекс заходів із діагностичного обстеження охоплює: клініко-психопатологічне обстеження та визначення рівня професійної дезадаптації з використанням опитувальника «Оцінка професійної дезадаптації» О. Н. Родіної в адаптації М. А. Дмитрієвої. Рекомендований комплекс консультативних і корекційних заходів за низького рівня ризику професійної дезадаптації охоплює психоосвіту, що передбачає інформування про основні чинники ризику професійної дезадаптації та шляхи запобігання, а також психологічне консультування для подолання поточних психологічних проблем і життєвих труднощів.
Комплекс профілактичних заходів за низького рівня ризику професійної дезадаптації передбачає періодичний контроль психоемоційного стану та рівня психосоціальної дезадаптації, проведення короткочасних корекційних і профілактичних психоосвітніх бесід, психологічне консультування для усунення актуальних психологічних проблем. Для лікарів-психіатрів із помірним ризиком професійної дезадаптації та емоційного вигорання рекомендований комплекс діагностичних заходів передбачає, крім зазначеного вище, визначення рівня соціально-психологічної адаптації з використанням методики діагностики соціально-психологічної адаптації C. Rogers and R. F. Dymond або аналогічної.
Рекомендований комплекс терапевтичних заходів передбачає, крім описаних вище, психотерапевтичні інтервенції з контролем стану психосоціальної адаптації і функціонування. Профілактичні заходи, окрім описаних вище, охоплюють контроль стану психосоціальної адаптації з періодичними профілактичними психотерапевтичними сесіями.
Для групи лікарів-психіатрів із високим рівнем ризику професійної дезадаптації та емоційного вигорання комплекс клініко-психодіагностичних заходів, окрім тих, що пропонують за помірного рівня ризику професійної дезадаптації, охоплює визначення рівня депресії та тривоги за одним із валідних опитувальників (рекомендовано використовувати опитувальники депресії А. Beck і методику дослідження реактивної та особистісної тривожності C. Spilberger).
Комплекс терапевтичних заходів, окрім тих, що застосовують за помірного рівня ризику професійної дезадаптації, передбачає регулярні психотерапевтичні зустрічі та короткочасні психотерапевтичні сесії (психоосвіта, когнітивно-поведінкова терапія), спрямовані на корекцію основних сфер дезадаптації, а також нормалізацію і стабілізацію афективної сфери. Профілактичні заходи, окрім запропонованих для лікарів-психіатрів з помірним рівнем професійної дезадаптації, включають регулярні психокорекційні і психотерапевтичні сесії із застосуванням психоосвіти, когнітивно-поведінкової терапії.
Для лікарів-психіатрів із дуже високим ризиком професійної дезадаптації та емоційного вигорання комплекс клініко-психодіагностичних заходів, крім заходів, рекомендованих при високому рівні професійної дезадаптації, включає постійний контроль стану професійної та соціальної дезадаптації, а також афективної сфери в динаміці спостереження. Комплекс корекційних заходів, крім тих, які рекомендовано за високого рівня ризику професійної дезадаптації, передбачає систематичні психотерапевтичні інтервенції з використанням психоосвіти, когнітивно-поведінкової та сімейної терапії.
Профілактичні заходи, окрім тих, що застосовують за високого ризику професійної дезадаптації, передбачають постійний моніторинг стану професійної та психосоціальної адаптації, психоемоційного стану, а також регулярні психокорекційні та психотерапевтичні сесії. Власне, періодичність сесій і зміст психокорекційної та психотерапевтичної роботи визначають за станом психосоціальної дезадаптації та актуальним проблемами в афективній сфері.
Висновки
вгоруУ ґенезі розвитку й прогресування емоційного вигорання у лікарів-психіатрів під час війни задіяні персонологічні, психопатологічні, психосоціальні, професійні та емоційно-інтерперсональні показники їхньої життєдіяльності.
Визначальний дефіцит як загального рівня емоційного інтелекту, так і його окремих складових є основою формування емоційного вигорання, з прогресуванням якого показники емоційного інтелекту знижуються ще більше, даючи старт розвиткові професійної дезадаптації та запускаючи порочне коло патологічних взаємовпливів.
Прогресування емоційного вигорання призводить до значного дисбалансу в структурі емоційного інтелекту, а саме значного зниження емпатії на тлі досить високих значень здатності розпізнавання емоцій інших осіб як професійної навички, що, з одного боку, сприяє поглибленню тяжкості симптоматики в усіх кластерах емоційного вигорання, а, з іншого — стає патогенетичним чинником його розвитку й прогресування.
Професійна дезадаптація розглядається як базовий дескриптор емоційного вигорання, бо саме з неї починаються перші негативні ознаки розбалансування процесів виконання професійних обов’язків і внутрішніх ресурсів, що забезпечуватиме їх оптимальну реалізацію.
Саме тому визначення стану професійної дезадаптації та його прогнозу дає змогу покращити якість виявлення її ознак і запобігти розвитку або прогресуванню емоційного вигорання у лікарів-психіатрів, а також несприятливих змін з боку психопатологічних, психосоціальних та інших його складових.
Враховуючи можливість визначення чотирьох груп ризику розвитку професійної дезадаптації як базового дескриптора емоційного вигорання, що дає змогу використовувати математичну модель її розвитку, запропоновано чотири терапевтичні стратегії діагностики, терапії та профілактики в межах надання спеціалізованої медичної допомоги лікарям-психіатрам під час війни.
Література
1. Shanafelt T. D., West C. P., Sinsky C. et al. Changes in Burnout and Satisfaction With WorkLife Integration in Physicians and the General US Working Population Between 2011 and 2017. Mayo Clin Proc. 2019. Vol. 94, № 9. Р. 1681-1694. DOI: 10.1016/j.mayocp.2018.10.023.
2. Kaschka W.P., Korczak D., Broich K. Burnout: a fashionable diagnosis. Dtsch Arztebl Int. 2011. Vol. 108, № 46. Р. 781-787. DOI:10.3238/arztebl.2011.0781.
3. Lipsitt D. R. Is Today’s 21st Century Burnout 19th Century’s Neurasthenia? The Journal of Nervous and Mental Disease. 2019. Vol. 207, № 9. Р. 773-777. DOI: 10.1097/NMD.0000000000001014.
4. Bradley H. B. Community-based treatment for young adult offenders. Crime & Delinquency. 1969. Vol. 15, № 3. Р. 359-370. DOI:10.1177/001112876901500307.
5. Freudenberger H. J. Staff Burn-Out. Journal of Social Issues. 1974. Vol. 30, № 1. Р. 159-165. DOI:10.1111/J.1540-4560.1974.
6. Burn-out an occupational phenomenon: International Classification of Diseases. WHO. 28 May 2019.
7. Vachon M. L.S., Huggard P. K., Huggard J. A. Reflections on occupational stress in pallaitive care nursing: is it changing? In: Ferrell C. N., Paice J., editors. Textbook of Palliative Care Nursing. New Yor, NY: Oxford University Press, 2015.
8. Walshchots M. Kant on Moral Satisfaction. Kantian Review. 2017. Vol. 22, № 2. Р. 281-303. DOI: 10.1017/S136941541700005X.
9. Galbany-Estragues P., Nelson S. Factors in the drop in the migration of Spanish-trained nurses: 1999-2007. J. Nurs. Manag. 2018. Vol. 26. Р. 477-484. DOI: 10.1111/jonm.12573.
10. Prib H., Beheza L., Markova M., Raievska Y., Lapinska T., Markov A. Psycho-Emotional Burnout of the Personality in the Conditions of War. Journal of Intellectual Disability — Diagnosis and Treatment. 2023 Jan. Vol. 11, № 23. Р. 36-46. DOI: 10.6000/2292-2598.2023.11.01.5.
11. Pfefferbaum B., North C. S. Mental health and the Covid-19 pandemic. N. Engl. J. Med. 2020. Vol. 383. Р. 510-512. DOI: 10.1056/NEJMp2008017.
12. Марута Н. О., Чабан О. С. Особливості емоційного вигоряння у працівників сфери охорони неврологічного та психічного здоров’я. Український вісник психоневрології. 2021. Т. 29, Вип. 2, № 107. С. 14-20. DOI: https://doi.org/10.36927/2079-0325-V29-is2-2021-2.
Психосоматична медицина та загальна практика. 2023. Вип. 8, № 2: e0802438.DOI: 10.26766/pmgp.v8i2.438