Межовий розлад особистості: клінічні ознаки, етіологія та стратегії лікування
сторінки: 10-14
Зміст статті:
- Стратегія лікування
- Ефективність психотерапії
- Психотерапія в підлітків
- Дискусійні питанняДіагностика
- Висновки
Закінчення. Початок у № 3 (149) 2024
Стратегія лікування
вгоруЯк зазначають F. Leichsenring etal., насамперед пацієнт має бути поінформований про власний діагноз, очікуваний перебіг захворювання, передбачувані чинники ризику та наявні варіанти лікування (Gunderson etal., 2018). Психотерапію рекомендовано як лікування першої лінії, а медикаментозне лікування — як можливе доповнення за певних обставин (NICE, CG78, 2009).
Зокрема, слід установити чіткі межі, уникати реакції на провокаційну поведінку та узгодити послідовний підхід з усіма залученими клініцистами для виключення ситуацій дихотомії прихильності з боку пацієнта.
Поведінка, яка загрожує життю
Пріоритетним напрямом у лікуванні пацієнтів із МРО має бути стратегія зміни поведінкової моделі, яка загрожує життю (наприклад, суїцидальної поведінки, самоушкоджень, агресії щодо інших осіб). Вербальні інтервенції передбачають спокійне ставлення, розуміння погляду людини на критичні події, емпатичні запитання та сприяння роздумам про пошук шляхів розв’язання життєвої проблеми. На час кризи (але не довше тижня) можливо призначати седативні або антипсихотичні препарати (NICE, QS88, 2015).
Для розуміння та контролю суїцидальної поведінки рекомендовано дотримуватись певної тактики (Giernalczyk etal., 2007; Yeomans etal., 2015). Насамперед лікар має визначити рівень ризику вчинення самогубства (наявність розробленого плану дій; суїцидальні спроби в анамнезі; ступінь порушення контролю над імпульсами, як-от на тлі зловживання ПАР; брак соціальної підтримки; ступінь довіри до людей). Також слід з’ясувати ймовірність ВДР, що потребує фармакотерапії чи стаціонарного лікування. Якщо діагноз ВДР виключено, необхідно визначити тригер поточної суїцидальності (як-от міжособистісна втрата, перехід від стану «все добре» до «все погано»).
Суїцид може сприйматись як розв’язання проблеми (можливість припинення тривоги, відчаю, самотності, спустошення або гніву), тому обговорення того, що робить життя нестерпним, може допомогти перемістити фокус уваги із самогубства на «життєві рани», і сприяти актуалізації нових рішень. Зважаючи на це може бути корисним зосередження на «чорно-білих» уявленнях про себе або інших, пов’язаних із тригерною ситуацією. Пацієнт може вдаватись до суїцидальних погроз, щоб змусити лікаря не покидати його / її (як це могли зробити інші). Внаслідок цього клініцист, подібно до пацієнта, може відчувати аналогічну безпорадність і злість або уявну зануреність у страждання.
За таких обставин лікарю не слід діяти радикально (наприклад, відмовлятися від пацієнта, що лише загострить його переживання). Натомість клініцист може висловити власну стурбованість і готовність допомогти пацієнту знизити рівень внутрішньої напруги, але наголосити при цьому, що кінцеве рішення і відповідальність лишається за ним. Рекомендовано домовитися з пацієнтом не діяти за суїцидальними імпульсами, а обговорювати їх із лікарем або в разі втрати контролю звертатись по невідкладну психіатричну допомогу (Yeomans etal., 2015; Bateman etal., 2016; Linehan, 1987).
Фармакотерапія
До 96 % пацієнтів із МРО, які звертаються за лікуванням, отримують принаймні один психотропний препарат (Bridler etal., 2015). За медикаментозного лікування поширеним явищем є поліпрагмазія: майже 19 % пацієнтів із МРО приймають ≥ 4 психотропні препарати (Riffer etal., 2019; Paton etal., 2015; Zanarini etal., 2015).
Однак не підтверджено ефективність жодного класу психотропних засобів, і жоден препарат не схвалений Управлінням із контролю за якістю харчових продуктів і лікарських засобів США (FDA) для лікування пацієнтів із МРО (Gartlehner etal., 2021).
Фармакотерапію не рекомендовано для корекції будь-яких основних симптомів МРО, а лише для лікування дискретних і тяжких супутніх розладів (як-от тяжкий перебіг ВДР, тривожний розлад або транзиторні симптоми психозу) протягом якомога коротшого часу та в кризових станах (NICE, CG78, 2009).
F. Leichsenring etal. наголошують, що короткочасні ознаки депресії або тривоги, які є частиною емоційної нестабільності при МРО і можуть бути пов’язані з конкретними провокувальними ситуаціями, не можна хибно вважати відображенням супутніх розладів.
У разі безсоння на тлі МРО доречними є загальні рекомендації щодо гігієни сну (NICE, CG78, 2009) або призначення золпідему чи зопіклону (за тяжкої інсомнії в мінімально оптимальних дозах, зважаючи на ризик розвитку залежності) (NICE, TA77, 2004). Застосування психотропних препаратів може бути необхідним на тлі гострих суїцидальних або психотичних криз, а також за надмірної ажитації, дисоціативних станів або виразних труднощів контролю агресії. Проте досі немає даних РКД щодо користі застосування психотропних препаратів за явних криз у пацієнтів із МРО (Gartlehner etal., 2021). Через високу коморбідність МРО з адиктивними розладами рекомендовано (наскільки можливо) уникати вживання речовин, які можуть зумовити залежність (Trull etal., 2018; Carpenter etal., 2016).
Антигістамінні засоби із седативним ефектом (як-от прометазин) або низькопотенційні антипсихотики (як-от кветіапін) можуть бути оптимальним вибором, але після зникнення чи зменшення ознак гострого кризу застосування препарату слід припинити.
Психотерапія
Лікуванням першої лінії пацієнтів із МРО визнано психотерапію тривалістю ≥ 3 місяців (NICE, CG78, 2009; Gunderson etal., 2018; Bateman etal., 2015).
Попри розробку та емпіричне підтвердження ефективності низки напрямів (як-от діалектично-поведінкова терапія [ДПТ], терапія на основі менталізації, трансфер-фокусована психо- та схема-терапія), їх впровадження в рутинну клінічну практику лишається неоднорідним. Тому якщо доказові методи психотерапії недоступні, фахівці з психічного здоров’я можуть застосувати психоосвіту або кризове консультування (Gunderson, 2016).
Як зазначають J. Hutsebaut etal. (2020), для пацієнтів із МРО прийнятними можуть бути загальні моделі терапії, що передбачають аспекти спеціалізованих доказових методів і можуть застосовуватися досвідченими клініцистами без окремої підготовки за цими напрямами. Для членів родини пацієнтів із МРО, які страждають від значного тягаря, також розроблено відповідні методи психоосвіти (Grenyer etal., 2019).
Загалом F. Leichsenring etal. наголошують на потребі проведення розширених досліджень для визначення ефективності загальних моделей психотерапії порівняно зі спеціалізованими підходами. Крім того, нагальною є потреба у зменшенні стигматизації осіб із МРО як серед широкої громадськості, так і серед працівників охорони здоров’я (Stiles etal., 2023; Klein etal., 2022).
Діалектично-поведінкова терапія
Зокрема, ДПТ — це напрям структурованої психотерапії, в основу якого покладено принципи когнітивно-поведінкової терапії (Linehan, 1987; May etal., 2016; Shearin etal., 1993). «Діалектичність» підходу означає необхідність як прийняття, так і змін у стратегіях реагування для досягнення поліпшення стану пацієнта.
Такий напрям передбачає чотири компоненти впливу:
1) індивідуальна терапія;
2) груповий тренінг;
3) телефонний коучинг;
4) групові супервізійні зустрічі для консультації терапевтів.
Індивідуальну терапію забезпечує фахівець, зосереджуючи увагу на шести основних сферах втручання. Здійснюється детальне вивчення парасуїцидальних моделей реагування, при цьому особливу увагу приділяють вирішенню питання труднощів із залученням методів короткочасного управління стресом. Розглядають поведінкові особливості, які перешкоджають терапії (низька прихильність або порушення домовленостей), а також поведінку, що позначається на якості життя (зловживання ПАР; ризикована сексуальна поведінка; міжособистісні взаємини; юридичні та фінансові моделі взаємодії; вчинки, що загрожують здоров’ю).
Набуті поведінкові навички обговорюються та втілюються у повсякденному житті пацієнта. Історію травматизації обговорюють лише за умови, якщо пацієнт готовий до цього, як-от згадування про жорстоке поводження, підтвердження спогадів і визнання емоцій, пов’язаних із насильством, зменшення самозвинувачення та стигматизації, усунення заперечення та нав’язливих думок щодо насильства (наприклад, за допомогою експозиційних технік), а також зменшення поляризації або підкріплення діалектичного погляду на себе та кривдника (Shearin etal., 1993). Важливим аспектом також є постійне зміцнення самоповаги пацієнта.
Навчання групових навичок, зважаючи на нестійку самоідентифікацію, нестабільні міжособистісні взаємини, страх бути покинутим, імпульсивність та емоційну лабільність, передбачає чотири загальні вектори:
1) базова усвідомленість;
2) міжособистісна ефективність;
3) регуляція емоцій;
4) толерантність до дистресу.
Групові сесії відбуваються щотижня протягом двох годин. При цьому має бути передбачено можливість повторення терапевтичних модулів, а відвідування навчальної групи рекомендовано щонайменше протягом року, із виконанням домашніх завдань для закріплення набутих навичок. Для цього використовують щоденник, у якому можливо фіксувати набуті навички та індивідуально обговорювати результати з психотерапевтом.
Базові навички усвідомленості, запозичені зі східних практик медитації, допомагають пацієнтам із МРО долати імпульсивність та емоційну мінливість, навчаючи вміння спостерігати за плинністю моменту і повною мірою бути його частиною. Для подолання схильності до ідеалізації та знецінювання себе та інших, пацієнтів навчають навичок зосереджуватись на одній справі одночасно, уникаючи оцінювання (засудження), що також заважає небажаним думкам про минуле та тривожним помислам про передбачуване майбутнє.
Тренінг для набуття навичок міжособистісної ефективності передбачає оволодіння пацієнтами вмінням просити те, що їм необхідно, вчитись говорити «ні» та вирішувати міжособистісні протиріччя. Навички регулювання емоцій забезпечують ідентифікацію та маркування емоцій, виявлення перешкод для зміни настрою, зокрема парасуїцидальної поведінки, здатність уникати вразливі ситуації, примножувати події, що сприяють позитивним психологічним станам толерантності щодо хворобливих, неприємних емоцій. Навички виваженого сприйняття дистресу передбачають техніки самозаспокоєння або відволікання, а також перетворення нестерпного болю на страждання, яке можливо прийняти.
За кризових моментів, що виникають на тлі регулярних психотерапевтичних сесій, можливим є телефонний коучинг, що допомагає пацієнтам навчатись зверненню по допомогу в адекватній, необразливій формі. Водночас варто подбати про мінімізацію підкріплення парасуїцидальної поведінки через укладання угоди: очікується, що пацієнт має зателефонувати психотерапевту перед початком парасуїцидальних дій, але не дозволяється турбувати його протягом 24 годин після реалізації таких намірів, якщо немає небезпечних для життя травм.
Окремим блоком ДПТ є щотижневі групові супервізії психотерапевтів, метою яких є моніторинг виваженості лікування, оптимізація терапевтичних навичок і підтримка мотивації фахівців у роботі зі згаданою групою пацієнтів, адже командне консультування може сприяти емпатії та прийняттю останнього.
Терапія на основі менталізації
Це структурований метод, який поєднує індивідуальну та групову психотерапію і спрямований на подолання суїцидальності та поведінкових тенденцій до самоушкодження, поліпшення емоційної обробки та досягнення оптимального балансу у взаєминах пацієнтів із МРО завдяки послідовному фокусуванню на підвищенні їхньої здатності до менталізації (змоги уявляти психічний стан, зокрема власний та інших осіб) та соціального навчання (Bateman etal., 2023).
Терапія на основі менталізації зосереджена на розширенні можливостей індивіда до епістемічної довіри як вміння покладатися на знання, передані іншими, а також на оволодінні вмінням використовувати ці позитивні ресурси в соціумі.
Психотерапевт керується такими основними принципами: управління тривогою та збудженням; втручання, спрямовані на відновлення збалансованого та контрольованого мислення, яке інтегрує пізнання та афекти, а також соціальну інформацію; клініцист і пацієнт є рівноправними партнерами, які намагаються реконструювати міжособистісні взаємини останнього, і зрозуміти, як ці труднощі пов’язані з наявними проблемами; фокус на відновленні здатності до менталізації передбачає, що психотерапевт передусім занепокоєний тим, «як» відбуваються психічні процеси, а не тим, «що» і «чому» відбувається; умовні й виразні реакції емпатичної емоційної валідації є ще однією ключовою особливістю терапії на основі менталізації, яка має на меті відновити в пацієнта відчуття власної свободи волевиявлення та розуміння (Smits etal., 2020).
Трансфер-фокусована психотерапія
Цей метод є специфічним розширенням психоаналітичної терапії для пацієнтів із розладами особистості (Yeomans etal., 2015; Caligor etal., 2018).
Згідно з психоаналітичною теорією об’єктних стосунків, несвідомі конфлікти, що активуються при перенесенні, відображають конфліктні, афективно інтерналізовані об’єктні взаємини. Несвідомі конфлікти (діади) охоплюють репрезентації «я», що взаємодіє з представництвом значущого «іншого» в межах певного афективного стану. Суть терапії полягає у відіграванні (реалізації) або проживанні таких діадичних структур під час взаємодії з психотерапевтом. Застосовуючи трансфер-фокусовану психотерапію (ТФП) клініцист зосереджується на вивченні та інтерпретації поведінки пацієнта в процесі лікування, що відображає активацію специфічних переносів, пов’язаних із ними інтерналізованих об’єктних стосунків і конфліктів, які вони передбачають. Активація домінантних інтерналізованих об’єктних стосунків інтерпретується як у захисній функції, тобто як захист від протилежних відносин, яких вони намагаються уникнути, так і в їх «імпульсивній» або експресивній функції, як відображення глибших примітивних, афективно мотивованих форм поведінки, що прагнуть до актуалізації. Основними психоаналітичними техніками, які застосовують у межах ТФП, є інтерпретація, аналіз перенесення, технічний нейтралітет і використання контрперенесення. Афективна домінанта — це матеріал, наявність і виразність якого, на думку психотерапевта, є найзначущою у вербальній та особливо невербальній комунікації пацієнта в будь-який момент терапевтичних втручань (Caligor etal., 2018).
Афективна домінанта вказує на основну сферу конфлікту, активну на цей момент терапевтичної сесії, і, отже, на матеріал, який стає найактуальнішим і найпродуктивнішим фокусом терапевтичного втручання.
Схема-терапія
Схема-терапія спирається на такі підходи, як когнітивно-поведінковий, психодинамічний, орієнтований на прихильність та емоції (Young, 1994; Kellogg etal., 2006). Цей напрям розглядає чотири дисфункціональні життєві схеми, характерні для МРО: 1) покинута / скривджена дитина; 2) сердита / імпульсивна дитина; 3) відсторонений захисник; 4) караючий батько.
Крім того, передбачається присутність здорового дорослого. Розвиток його образу, який спочатку втілений в особі психотерапевта, а потім засвоюється пацієнтом упродовж лікування, є однією із цілей схеми-терапії. Основними механізмами змін у межах цього підходу вважаються чотири процеси: «обмежене повторне батьківство», робота з емоціями, когнітивна реструктуризація та навчання, а також зміна поведінкових патернів. Найважливішим механізмом змін вважається «обмежене повторне батьківство» (Arntz etal., 2023).
Клініцисти, зберігаючи професійні межі, намагаються компенсувати дефіцит батьківського виховання, набутий пацієнтами з МРО в дитинстві: діяти у теплій і співчутливій манері, забезпечуючи безпеку, стабільність і прийняття.
Під час схеми-терапії використовують емоційно-орієнтовані техніки, зокрема роботу з образами, діалоги та написання листів. За допомогою рольових ігор клініцист допомагає пацієнтові зміцнити його «режим здорового дорослого». Когнітивні методи цієї терапії передбачають навчання та когнітивну реструктуризацію.
Здебільшого цей метод лікування застосовують для осіб із розладами особистості. Різноманітні техніки, зокрема з візуалізацією, допомагають пацієнту проаналізувати негативні події дитинства та зрозуміти, як саме розвивалися його «негативні» схеми. Це стосується і емоцій, зокрема гніву. Однак пацієнтів вчать адекватно виражати свої емоції, не використовуючи «чорно-біле» мислення і не звинувачуючи себе за невдачі під час терапії. Зрештою, скеровуючи до узагальнень і втілення в життя того, чому вони навчилися під час сеансів терапії. Процес лікування завдяки методу схеми-терапії можна поділити на три фази: встановлення зв’язків та емоційна регуляція, зміна режиму схеми та розвиток автономії.
Ефективність психотерапії
вгоруОбговорюючи питання результативності психотерапевтичних втручань, F. Leichsenring etal. наводять дані метааналізу, який об’єднав висновки щодо розмірів ефекту, досягнутого в пацієнтів із МРО під час психотерапії порівняно з традиційним лікуванням. Так, показник стандартизованої середньої різниці (СтСР) становив -0,52 (95 % ДІ від -0,70 до -0,33), що відповідало клінічно значущому зменшенню виразності симптомів розладу (Storebo etal., 2020).
Застосування психотерапії при МРО можна вважати одним із небагатьох методів лікування поширених психічних розладів, що допомагає досягти середньої або значної ефективності порівняно з традиційними методами лікування (Leichsenring etal., 2022).
Не описано доказів того, що використання психотерапії пов’язане з вищою частотою серйозних побічних ефектів порівняно з традиційним лікуванням (відношення ризиків [ВР] 0,86; 95 % ДІ 0,14–5,09; p = 0,86) (Storebo etal., 2020).
Однак встановлено, що загальні методи психотерапії (загальне та структуроване ведення пацієнтів, клієнт-центрована терапія, ведення групою фахівців) були менш ефективними за спеціалізовані напрями, як-от ДПТ, лікування на основі менталізації або схема-терапія (Setkowski etal., 2023).
Результати порівняльного оцінювання основних видів доказової психотерапії та традиційного лікування пацієнтів із МРО засвідчили, що досягнуті розміри ефекту суттєво не різнилися (Storebo etal., 2020). Це стосувалося тяжкості виразності основних симптомів розладу (критерій хі-квадрат [χ2] = 6,88; кількість ступенів свободи [df] = 4; p = 0,14; показник гетерогенності [I2] = 41,8 %) та психосоціального функціонування (χ2 = 0,67; df = 3; p = 0,88; I2 = 0 %).
Дані мережевого метааналізу підтвердили факт того, що не виявлено значущих відмінностей між спеціалізованими методами психотерапії щодо зменшення виразності симптомів МРО, лише за двома винятками: застосування схеми-терапії перевершувало ефективність ДПТ (СтСР = 0,72; 95 % ДІ 0,03–1,41) та когнітивно-поведінкової терапії (СтСР = 0,90; 95 % ДІ 0,12–1,69) (Setkowski etal., 2023).
Із-поміж окремих видів психотерапії нині найбільше досліджень проведено стосовно оцінювання впливу ДПТ (Storebo etal., 2020). Встановлено, що ДПТ забезпечує середній клінічно значущий розмір ефекту порівняно з традиційним лікуванням щодо тяжкості симптомів МРО (СтСР = -0,60; 95 % ДІ від -1,05 до -0,14; I2 = 42 %).
У РКД було продемонстровано, що ДПТ тривалістю 6 місяців не поступається за ефективністю 12-місячному курсу ДПТ щодо впливу на тенденції самоушкодження (первинний результат), а також на загальні психопатологічні ознаки та навички подолання труднощів (за висновками спостереження протягом наступних 24 місяців) (McMain etal., 2022).
Однак, на думку F. Leichsenring etal., коротший курс ДПТ може сприяти подоланню бар’єрів щодо доступності психотерапії як методу лікування. Водночас автори огляду зазначають, що роботи з оцінювання ефективності психотерапії при МРО мають низку обмежень. Кількість таких досліджень є незначною, якість доказів — помірною, а ризик упередженості — високим, що може зумовлювати завищення розмірів оцінюваного ефекту (Storebo etal., 2020; Cristea etal., 2017).
Також F. Leichsenring etal. вказують на обмеженість даних щодо ефективності психотерапії у пацієнтів із МРО в умовах реальної клінічної практики.
Як зазначають J. Volkert etal. (2019), понад 10 натуралістичних досліджень підтвердили потенціал терапії на основі психологізації щодо сприяння клінічно значущому поліпшенню стану пацієнтів із МРО, зменшенню виразності загальної симптоматики, гостроти суїцидальності та самоушкоджувальних тенденцій поведінки.
Психотерапія в підлітків
вгоруЗа висновками огляду Кокранівського товариства, застосування методів психотерапії у підлітків із МРО може бути ефективним, але меншою мірою, ніж у дорослих пацієнтів (Storebo etal., 2020).
Специфічні для розладу методи лікування, як-от ДПТ, ТФП і терапія на основі менталізації, були адаптовані для підліткового віку. У дослідженнях, до яких залучають молодих пацієнтів із підпороговими станами МРО, використовують дизайн натуралістичних або навіть гібридних спостережень із рандомізованим розподілом у реальних умовах. Однак у таких спостереженнях досить часто фіксують високий рівень вибуття учасників.
У РКД, проведеному в Норвегії за участю 77 підлітків із нещодавніми та повторюваними випадками самоушкодження, порівнюючи ефект застосування ДПТ (n = 39) із посиленим звичайним лікуванням (n = 38), було виявлено вищий рівень ефективності ДПТ (Mehlum etal., 2014).
Як зазначають дослідники, вплив ДПТ був виразнішим щодо зменшення ознак саморуйнівної поведінки, але не за іншими показниками (як-от основні симптоми МРО) протягом періоду спостереження тривалістю 52 тижні (Mehlum etal., 2016).
В іншому дослідженні вплив терапії на основі психологізації порівнювали з традиційним лікуванням у 80 підлітків з ознаками самоушкоджувальної поведінки та супутньої депресії (клінічний стан 73 % із них відповідав критеріям МРО). За висновками спостереження, терапія на основі психологізації була ефективнішою, ніж традиційне лікування, щодо зменшення ознак саморуйнівної поведінки та депресії (Rossouw etal., 2012).
Водночас F. Leichsenring etal. зауважують, що систематичний огляд і метааналіз даних щодо ефективності психотерапії у підлітків із МРО (або з ознаками розладу) на основі результатів 10 РКД (із високим ризиком упередженості та дуже низькою якістю) продемонстрував часткові переваги втручання порівняно з контролем лише для декількох досліджень (Jorgensen etal., 2021).
Зважаючи на узагальнені результати, автори огляду наголошують, що загалом дані щодо ефективності психотерапії у підлітків із МРО є досить суперечливими, тому потрібні подальші якісні масштабні дослідження.
Дискусійні питанняДіагностика
вгоруНасамперед F. Leichsenring etal. акцентують увагу на суперечливості поглядів щодо того, чи слід вважати МРО окремим розладом, зважаючи на недостатність даних наукових доказів синдромальної єдності (Tyrer etal., 2019). Крім того, суперечливими є питання щодо стабільності симптомів МРО в дослідженнях із довгостроковим спостереженням, адже деякі типові ознаки вказаного розладу вирізняються більшою сталістю, ніж інші (Grilo etal., 2004, 2014; Mitmangruber, 2020).
Деякі автори вважають, що високий ступінь перекриття із загальним фактором патології особистості, а також внутрішнє переживання само- та міжособистісної дисфункції свідчать, що критерії МРО відображають загальні порушення функціонування особистості, а не окремий розлад (Sharp etal., 2015, 2021).
Такий погляд узгоджується з концепцією О. Kernberg про межову організацію особистості і є сумісним із багатовимірною моделлю розладів особистості згідно з критеріями DSM-5 та МКХ-11 (Kernberg, 1967, 1984; Bach etal., 2018; Sharp etal., 2021).
Важливим питанням також є дихотомія з переважанням значення кількості критеріїв для верифікації діагнозу МРО всупереч їх якісному оцінюванню. Наприклад, пацієнт з інтенсивним відчуттям спустошення, вкрай нестабільними міжособистісними взаєминами, тяжким розладом ідентичності та саморуйнівною поведінкою може не відповідати діагностичним характеристикам, зокрема через те, що не встановлено відповідності до п’ятого критерію, попри наявні серйозні порушення у функціонуванні. І навпаки, за відповідності до п’ятьох із дев’яти критеріїв, необхідних для встановлення діагнозу, існує 256 можливих способів відповідності діагнозу МРО згідно з DSM-5, що свідчить про значну гетерогенність феномену і є викликом для досліджень з етіології явища (Cavelli etal., 2021; Trull etal., 2023).
Інший критичний аргумент стосується того факту, що клінічні особливості, характерні для МРО, добре представлені в системі МКХ-11 двоетапним підходом. Він полягає в тому, що спочатку встановлюють основний діагноз розладу особистості (легкий, помірний, тяжкий), оснований, серед іншого, на само- та міжособистісному функціонуванні, який потім уточнюють за допомогою показників рис, особливо негативної афективності (як-от емоційна лабільність, тривожність), розгальмованості (як-от безрозсудна поведінка, імпульсивність) та дисоціальності (як-от ворожість та агресивність) (Mulder etal., 2020; Bach etal., 2018).
Лікування
Обговорюючи суперечливі питання терапії, F. Leichsenring etal. зазначають, що через труднощі із самоузгодженістю та довірою до інших пацієнти з МРО можуть бути особливо чутливими до пропозицій щодо лікування, яке передбачає послідовну узгодженість і безперервність (Fonagy etal., 2017).
Це припущення підтверджується даними дослідженнями, які свідчать, що виразність терапевтичного впливу спеціалізованих напрямів лікування в осіб із МРО значно зменшується, якщо воно не забезпечене оптимальними умовами надання послуги (Bales etal., 2017).
За висновками деяких дослідників, спеціалізоване лікування може бути особливо ефективним порівняно з неспеціалізованим у пацієнтів із тяжчими симптомами розладу (Bateman etal., 2013; Smits etal., 2022).
Висновки
вгоруЗавершуючи огляд, F. Leichsenring etal. наголошують на значущості МРО, який пов’язаний зі значними функціональними порушеннями та високими суспільними витратами. Конструкт МРО є внутрішньо узгодженим і більш однорідним, ніж часто вважають, однак лишається спірним питання оптимальності використання категоріального чи помірного підходу (Gutierrez etal., 2023; Tyrer etal., 2019).
Наявні щодо МРО дані підтверджують складну модель змін у соціальному пізнанні та нейрокогнітивних функціях, найвагомішими з яких є порушення точності розпізнавання емоцій, упередження уваги до негативних стимулів, помітна чутливість як до залучення до соціуму, так і до виключення з нього, дисбаланс у психологізації, дисфункціональна регуляція емоцій і нейрокогнітивний дефіцит. Обмеження таких висновків полягають у тому, що дані більшості метааналізів демонстрували значну гетерогенність, а отримані результати часто не були специфічними для МРО.
Тож потрібні подальші дослідження щодо ролі соціального пізнання та нейрокогнітивних функцій у розвитку МРО, а також дискусійні аспекти щодо чинників ризику, нейробіологічних основ, ролі соціального пізнання та когнітивних особливостей у формуванні передумов розладу. Психотерапію визнано лікуванням першої лінії (NICE, CG78, 2009) із доведеною ефективністю у пацієнтів із МРО, однак наразі бракує достовірних даних щодо переваг різних її напрямів над іншими (Storebo etal., 2020; Storebo etal., 2020; Setkowski etal., 2023).
Деякі відмінності ефективності застосування психотерапії підтверджені результатами обмежених за кількістю досліджень із відносно високими показниками без відповіді та рецидивів, що вказує на необхідність подальшого вдосконалення методології лікування (Woodbridge etal., 2022).
Власне, з урахуванням переходу від категоріальних до розмірених концепцій, дослідження ефективності психотерапії у пацієнтів із МРО (і особистісними розладами загалом) мають брати до уваги помірні показники результатів (наприклад, за шкалою рівня функціонування особистості [APA, 2013]), а також особистісні риси пацієнтів (Bach etal., 2020).
Зрештою, є нагальна потреба у високоякісних порівняльних спостереженнях результатів упровадження основних форм психотерапії з достатньою статистичною потужністю, адекватним лікуванням, контролем упередженості та лояльності дослідників.
Підготувала Наталія Савельєва-Кулик