Meta Pixel

Рассылка

Будьте в курсе последних обновлений – подпишитесь на рассылку материалов на Ваш e-mail

Подписаться

Аутизм: інклюзивність і нейрорізноманітність

 

 

pic-7296291938.jpgДругого квітня відзначають Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму. Цей День був запроваджений Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй і відзначається щорічно, починаючи з 2008 р. Він має на меті поглибити розуміння важливості даного діагнозу та підкреслити необхідність допомагати людям, що живуть з аутизмом, підвищуючи рівень їхнього життя. Актуальність соціальних проблем, пов’язаних із аутизмом, є значною не лише для України, а й для інших країн світу.

Цьогорічна тема – «Аутизм і Порядок денний на період до 2030 року: інклюзивність і нейрорізноманітність». Відповідно до теорії нейорізноманітності люди з аутизмом не є хворими, вони просто по-іншому влаштовані. Генеральний секретар Організації Об’єднаних Націй Пан Гі Мун у Всесвітній день розповсюдження інформації про аутизм закликав виступити за права осіб з аутизмом, забезпечуючи їх всебічну участь у суспільному житті в якості цінних членів суспільства, здатних зробити свій вклад у розбудову майбутнього, де всі без виключення будуть мати право на гідне життя.

Термін «аутизм» є  загальновживаним скороченим відповідником дефініцій «загальні розлади розвитку» (МКХ-10), «розлади аутистичного спектра» (РАС) (DSM-5) та застосовуваного в  клінічній практиці терміну «первазивні розлади розвитку». РАС – це порушення нейророзвитку, основними особливостями яких, згідно з «Дослідницькими діагностичними критеріями» МКХ-10 (ВООЗ, 1992), є якісні порушення реципрокної соціальної взаємодії та спілкування, обмежені, повторювані, стереотипні поведінка, інтереси й заняття. Основні прояви аутистичної поведінки прослідковуються ще в ранньому дитинстві, але не завжди помітні. Зазвичай вони активізуються в обставинах більш складної форми соціальної поведінки, наприклад, коли дитина йде в  дитячий садок або до початкової чи середньої школи. З віком, у період досягнення повноліття або старіння, спостерігається вікова патопластика аутистичних форм поведінки.

За даними Центру з контролю та профілактики захворювань США поширеність розладів аутистичного спектра становить один випадок на 160 новонароджених. При цьому частота виникнення цих розладів не залежить від географічного, расового, національного чинників, від інтелектуального рівня та соціального статусу батьків. Аутизм не зникає з віком, а лише змінює свої прояви. Тому підтримка таким людям потрібна протягом усього життя.

Згідно з офіційними статистичними даними МОЗ України, за п’ять років – з 2009 по 2013 рр. – захворюваність на РАС зросла на 194%: з 0,55 до 1,61 на 100 тис. дитячого населення. Показник первинної захворюваності стабільно збільшувався з 2006 р.: 2007 р. – на 28,2%, 2008 р. – 32%, 2009 р. – 27,2%, 2010 р. – 35,7%, 2011 р. – 21,2%, 2012 р. – 25,3%. Поширеність РАС у дитячій популяції за ці роки зросла в 2,84 рази, з  17 до 48,2 на 100 тис. населення. Незважаючи на значне зростання, абсолютні показники поширеності РАС в  Україні залишаються істотно нижчими, ніж у  США та країнах Європи. На частку Донецької, Запорізької, Львівської, Харківської областей та міста Києва припадало 53,1% первинно діагностованих 2013 р. випадків захворювання, тоді як на Волинську, Житомирську, Закарпатську, Луганську, Рівненську, Сумську, Тернопільську, Черкаську, Чернігівську області та місто Севастополь – тільки 13,5%. Це свідчить про швидке зростання поширеності РАС на тлі покращення діагностики та впровадження у  клінічну практику сучасних діагностичних процедур.

Нині будь-хто, кого цікавить тема аутизму, може отримати найрізноматінтішу інформацію щодо цієї хвороби. Однак слід бути уважним, оскільки, на жаль, якість інформації не завжди відповідає істині. Інколи навіть спеціалісту важко розібратися з тією неймовірною кількістю повідомлень щодо аутизму, не кажучи вже про батьків дітей з РАС. Обсяг неправдивої і неправомірної інформації значно перевищує науково обґрунтовану, що призводить до нерозуміння та дискримінації людей з аутизмом. Тому питання щодо якості інформації, про те, хто повинен її висвітлювати і в якій формі, стоїть досить гостро. Прикро, але продовжуються спекуляції на тему причин виникнення аутизму, хоча науково доведено, що розвиток РАС пов’язаний з генетичними аномаліями. Однак питання про механізм його розвитку й досі залишається відкритим. Варто зазначити, що не існує генетичного тесту на виявлення РАС, а діагноз встановлює лікар на основі саме поведінкових порушень.

При РАС рекомендована медикаментозна й поведінкова терапія. Варто зауважити, що медикаментозна терапія не є обов’язковою і має застосовуватися з обережністю, враховуючи дитячий вік та можливі віддалені наслідки. Використання лікарських засобів рекомендоване для усунення агресивної, аутоагресивної, руйнівної, повторюваної поведінки, порушень активності та уваги, коморбідних депресивного, біполярного, тривожного, обсесивно-компульсивного розладів і коморбідних епілепсій.

Гарні результати демонструє поведінкова терапія (ABA). Програми, що базуються на такій терапії, спрямовані на поліпшення спілкування батьків з  дитиною, зосереджені на розвитку комунікативних та соціальних навичок, мають найбільшу доказову базу і  можуть розглядатися як ефективні, щонайменше в  короткостроковій перспективі. В Україні наразі вже працюють реабілітаційні заклади, де дитина з аутизмом та її батьки мають можливість отримати таку допомогу.

Лікування РАС та його ефективність значною мірою залежать від віку пацієнта і тяжкості порушень у  тих чи інших психічних сферах, зокрема рівня когнітивного функціонування, розвитку мовлення, рухових функцій, наявності супутніх розладів, дії факторів середовища, таких як сімейна й соціальна ситуація, рівня освіти, охорони здоров’я та соціальної допомоги. Однак недостатнє розуміння природи РАС призводить до того, що система допомоги орієнтована в основному на лікування, а не на розвиток та реабілітацію таких дітей.

Повідомляючи діагноз «аутизм» батькам, спеціалістам варто пам’ятати, що для них це є великим стресом. Дуже важливо донести до батьків інформацію, про можливу адаптації дитини до соціуму (якщо збережений інтелект). У більшості дітей, батьки яких з раннього віку займалися їх психологічною та педагогічною корекцією, живуть повноцінним життям. Щоб досягти таких успіхів, з  дитиною повинні займатися лікарі, психологи та корекційні педагоги, а батьки мають чітко дотримуватись їх рекомендацій.

Своєчасна діагностика захворювання та належна освіта можуть гарантувати людям з аутизмом повноцінне життя. Відкриття закладів дошкільної і шкільної освіти та підготовка кваліфікованих педагогів з навичками роботи з дітьми з РАС можуть значно покращити життя таких дітей. Сьогодні багато хто з хворих на аутизм живе майже повноцінним і незалежним життям, але залишаються й ті, хто потребують постійної допомоги та підтримки. Тому розповсюдження якісної інформації щодо проблем аутизму, формування толерантного ставлення суспільства до людей з особливими потребами та їх сімей є актуальним завданням сьогодення.

Нині серед нагальних проблем, що потребують вирішення, це й брак своєчасної якісної діагностики РАС, і недостатня кількість кваліфікованих спеціалістів, внаслідок чого відсутні системна інклюзія та соціалізація дітей та дорослих з такими розладами.

Незважаючи на складну ситуацію в Україні, громадські організації, активісти та батьки дітей з аутизмом не перестають боротися за права особливих людей. На даний час на стадії реалізації знаходиться велика інформаційна програма, мета якої охопити максимум поліклінік з розміщенням плакатів, які інформують про проблеми аутизму. Зростає кількість якісних тренінгів, на яких розповідають про РАС, а також підвищують кваліфікацію фахівців.

Спільними зусиллями Міністерства освіти і науки України, фондом «Дитина з майбутнім» та Асоціацією батьків дітей з аутизмом розроблена освітня дорожня карта для дітей з РАС. Згідно з картою процес інклюзії починається з психолого-медико-педагогічної консультації, оскільки саме там батьки отримують інформацію про школи і дитячі садочки їхнього міста, де вже є практика інклюзивної освіти.

Міжнародним символом Дня розповсюдження інформації про аутизм є блакитний колір. У цей день у всьому світі блакитним підсвічують знакові споруди міст, а всі бажаючі можуть доповнити свій образ цим кольором, засвідчуючи підтримку людям з аутизмом. Крім того, проводиться безліч різних заходів: флешмоби, виставки, лекції, семінари, конференції, що допомагають поглянути на цю хворобу з різних сторін.

Цікаво, що на тему аутизму було знято безліч фільмів, телепередач і навіть мультфільмів. Серед них «Людина дощу», «Темпл Грендін», «Мене звуть Кхан»,

«Я – Сем», «Контакт», «Мері і Макс», «Картковий будиночок», «Сніговий пиріг», «Рай океану», «Без розуму від кохання». Також нещодавно компанією ВВС був випущений серіал під назвою «Слово на букву А», в якому показана звичайна англійська сім’я з маленького міста, в життя якої несподівано входить діагноз «аутизм», і вони вчаться з ним жити.

Підсумовуючи, варто зазначити, що поширеність РАС набуває розмірів пандемії, і весь цивілізований світ намагається їй протистояти. Враховуючи те, що Україна вважає себе європейською державою, відданою загальнолюдським цінностям, ми не можемо відмовляти людям з аутизмом у праві на гідне життя, якісне медичне обслуговування, доступність освіти, можливості працювати і брати повноцінну участь у житті країни.

Підготувала Тетяна Ільницька

Наш журнал
в соцсетях:

Выпуски за 2016 Год

Содержание выпуска 2-1, 2016

  1. Олег Левада: «Эмоциональная реактивность и регулирование – это ключ к пониманию положительных аффективных изменений в пожилом возрасте»

  2. Психосоматична коморбідність і якість життя у пацієнтів похилого віку

  3. Психологічні особливості соціалізації та самореалізації людей похилого віку

  4. Клинические рекомендации по оказанию помощи пациентам с болезнью Альцгеймера и другими видами деменции

  5. Легкие когнитивные нарушения

  6. Применение мемантина гидрохлорида для лечения различных подтипов деменции

  7. Психосоматичний підхід до порушень вегетативної нервової системи у загальній лікарській практиці

  8. Тревожно-депрессивные расстройства при неврозах и проблема выбора лекарственного средства

  9. Алгоритм терапии Болезни Паркинсона

  10. Цереброваскулярные заболевания: патогенетические биорегуляционные возможности применения Церебрум композитум Н

  11. Розлади сну у осіб літнього віку

  12. Способность ницерголина повышать сывороточную концентрацию субстанции Р у пациентов с ишемическим инсультом

  13. Повреждение кишечной трубки нестероидными противовоспалительными препаратами: клиническое значение, патогенез, возможности профилактики

Содержание выпуска 10 (84), 2016

  1. С 10-летним юбилеем, журнал «НейроNEWS!»

  2. Перша психологічна допомога для всіх

  3. Психическое здоровье в чрезвычайных ситуациях

  4. Сучасне бачення проблеми когнітивних порушень при депресії. Перспективи вивчення та лікування

  5. Ацетилсаліцилова кислота в профілактиці цереброваскулярних захворювань: ризики взаємодії з іншими нестероїдними протизапальними препаратами

  6. Новое в эпилептологии

  7. Эффективность кветиапина в качестве антидепрессанта: фармакокинетика, фармакодинамика. Данные клинических исследований

  8. Эффективность топирамата в профилактическом лечении мигрени

  9. Современные рекомендации по лечению абсансных припадков

  10. Лечение когнитивного дефицита при болезни Альцгеймера

  11. Рекомендации по фармакотерапии большого депрессивного расстройства

  12. Рекомендации по лечению болезни Паркинсона

  13. Сравнительная эффективность вальпроевой кислоты и ламотриджина в качестве первой линии терапии эпилепсии

Содержание выпуска 8 (82), 2016

  1. Психічне здоров’я дітей та підлітків

  2. Перспективи вирішення проблеми когнітивних порушень

  3. Когнитивные нарушения у пациентов с психической и неврологической патологией

  4. Новое в эпилептологии

  5. Кветиапин XR: нейробиология и место в терапии психических расстройств

  6. Немоторные нарушения при болезни Паркинсона в аспекте клинических портретов пациентов. Терапевтический подход

  7. Використання атипових нейролептиків у практичній діяльності сімейного лікаря

  8. Руководство по лечению биполярного аффективного расстройства

  9. Досвід використання Ньюропентину для лікування нейропатичного компонента болю у пацієнтів з дорсалгією

  10. Возможности оптимизации терапии инсульта с помощью биорегуляционного подхода

  11. Деменція

Содержание выпуска 7 (81), 2016

  1. Спільнотні служби охорони психічного здоров’я – неминуча реальність України

  2. Надання допомоги пацієнтам з депресією: труднощі імплементації клінічних настанов

  3. Основы методологии клинических исследований

  4. Новое в эпилептологии

  5. Принципи терапії та діагностики біполярного афективного розладу

  6. Применение антипсихотических препаратов: клинические рекомендации для врачей общей практики

  7. Застосування кветіапіну в комбінації з антидепресантами для лікування пацієнтів з депресією

  8. Проблемні питання психофармакотерапії посттравматичного стресового розладу

  9. Руководство по комбинированной терапии болезни Альцгеймера

  10. Церебрум композитум Н: патогенетические биорегуляционные возможности в детской неврологии

  11. Гендерна дисфорія

Содержание выпуска 6 (80), 2016

  1. Сергій Шум: «Я дуже сподіваюсь, що найближчим часом законодавство України не буде обмежувати права людини з вадами психічного здоров’я, а допомагатиме у їх реалізації»

  2. Роль та місце психіатричної допомоги у структурі госпітальних округів

  3. Сомнамбулізм у дітей

  4. Нейропсихофармакология психических расстройств в детском и подростковом возрасте

  5. Новое в эпилептологии

  6. Ламотриджин в лечении эпилепсий

  7. Буллинг как разновидность школьного насилия

  8. Расстройства аутистического спектра

  9. Гипомеланоз Ито

  10. Покрокова десенсибілізація та фізична підтримка в корекції поведінки протесту у підлітка із розладом аутистичного спектра

  11. Эсциталопрам в лечении социального тревожного расстройства

  12. Эффективность комбинированной терапии деменции альцгеймеровского типа мемантином и донепезилом

  13. Ефективність та безпека метилкобаламіну у хворих із хронічним болем у попереку

  14. Траумель С: патогенетические биорегуляционные возможности в неврологии

Содержание выпуска 5 (79), 2016

  1. Перспективи у галузі дитячої і підліткової психіатрії

  2. Современные реалии по оказанию помощи пациентам с депрессией: итоги первого года внедрения национального протокола

  3. Новое в эпилептологии

  4. Принципы применения психотропных лекарственных препаратов у детей и подростков

  5. Руководство по медикаментозному лечению мигрени

  6. Руководство по лечению эпилептического статуса у детей и взрослых

  7. Когнітивно-поведінкова терапія соціальної фобії

  8. Застосування методів часткового фізичного обмеження для зменшення проявів аутоагресивної поведінки у підлітка із розладом аутистичного спектра

  9. Долгосрочная эффективность и безопасность применения леветирацетама в лечении эпилепсий

  10. Особливості діагностики тривожно-депресивних розладів у хворих на фіброміалгію на тлі нейропатичного болю травматичного генезу

Содержание выпуска 4 (78), 2016

  1. Від спеціалізованої психіатричної допомоги до системи охорони психічного здоров’я

  2. Новое в неврологии

  3. Современные возможности и достижения в профилактике и терапии инсульта

  4. Актуальные вопросы в неврологии

  5. Особенности лечения болевой формы диабетической полинейропатии

  6. Применение венлафаксина XR в лечении резистентного обсессивно-компульсивного расстройства: результаты клинических наблюдений

  7. Стратегия вазотропной фармакотерапии при цереброваскулярной патологии: фармакологические подходы и клинические возможности

  8. Стабилизаторы настроения в лечении биполярного аффективного расстройства

  9. Диагностика и тактика лечения генерализованного тревожного и панического расстройств у взрослых

  10. Эффективность кветиапина в лечении симптомов депрессии в рамках биполярного аффективного расстройства I и II типа

  11. Реакція на важкий стрес та розлади адаптації. Посттравматичний стресовий розлад

  12. Французская болезнь Ги де Мопассана

Содержание выпуска 2 (76), 2016

  1. Юрій Гріненко: «Наша головна мета – створити заклад з комплексним безперервним підходом до процесу реабілітації»

  2. Границы профессиональной компетенции детского психиатра в Украине

  3. Сравнительная характеристика габапентина и прегабалина

  4. Новое в эпилептологии

  5. Венлафаксин XR в купировании болевого синдрома при депрессии

  6. Радикулопатії та безсимптомні грижі хребта: диференційна діагностика і лікування

  7. Психосоціальна реабілітація: проблеми і шляхи вирішення

  8. Остеохондроз: патогенетические биорегуляционные возможности применения Дискус композитум

  9. Риск сердечно-сосудистых событий у пациентов, принимающих целекоксиб

  10. Психосоматичні аспекти фібриляції передсердь

  11. Эффективность и переносимость леветирацетама в лечении эпилепсии у детей

  12. Применение прегабалина при генерализованном тревожном расстройстве у взрослых

  13. Місце епілепсій у структурі психічних та нервових хвороб серед населення України в 2014 році

  14. Дерево надежды стоит прямо. Медицинская история Фриды Кало

Содержание выпуска 1 (75), 2016

  1. Реабілітація військовослужбовців

  2. Когнитивные нарушения у пациентов с большим депрессивным расстройством: современные подходы к диагностике и новые возможности лечения

  3. Новое в эпилептологии

  4. Эпилептический статус: эффективность и безопасность инъекционной формы вальпроата

  5. Роль цитиколина при когнитивных нарушениях

  6. Руководство по лечению депрессии у взрослых и пациентов пожилого возраста

  7. Рекомендации по лечению синдрома беспокойных ног и синдрома периодических движений конечностей

  8. Предикторы терапевтического ответа при лечении большого депрессивного расстройства кветиапином XR

  9. Ефективність та безпека протиепілептичних препаратів та інших засобів лікування епілепсії у дітей з розладами аутистичного спектра

  10. Влияние зипразидона на факторы риска развития метаболического синдрома

  11. Дерево надежды стоит прямо. Медицинская история Фриды Кало

Выпуски текущего года

Содержание выпуска 3 (158), 2025

  1. Всесвітній день поширення інформації про аутизм: спростовуємо поширені міфи

  2. Міфи і факти про аутизм

  3. Резистентна до лікування депресія: можливості аугментації терапії

  4. Фармакотерапія тривожних розладів і нейропротекція: альтернатива бензодіазепінам

  5. Лікування пацієнтів підліткового віку із шизофренією: ефективність і безпека антипсихотичної терапії

  6. Лікування депресії в пацієнтів з ішемічною хворобою серця або ризиком її розвитку

  7. Ефективність метакогнітивної терапії в лікуванні депресії, спричиненої емоційним вигоранням у медичного працівника під час війни в Україні

  8. Профілактична фармакотерапія епізодичного мігренозного головного болю в амбулаторних умовах

  9. Стратегії зниження дозування бензодіазепінів: коли ризики переважають користь

  10. Антон Брукнер: провінційний геній

Содержание выпуска 2 (157), 2025

  1. Алла Петрів: «Інвалідність — не тавро, а статус, який передбачає допомогу і захист особі зі стійкими порушеннями життєдіяльності»

  2. Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи

  3. Нетиповий «атиповий» оланзапін

  4. Важливість співвідношення «доза-ефект» при застосуванні нестероїдних протизапальних препаратів

  5. Медикаментозний паркінсонізм: причини, наслідки та шляхи уникнення

  6. Можливості вдосконалення ведення пацієнтів із шизофренією

  7. Підвищений рівень тривожності в дітей і підлітків, які були свідками воєнного конфлікту: порівняльний аналіз, прогноз

  8. Фармакотерапія пацієнтів із шизофренією: важливість поліпшення рівня соціальної залученості

  9. Психічні та поведінкові розлади внаслідок вживання психоактивних речовин та стимуляторів, за винятком опіоїдів

  10. Амедео Модільяні: неприкаяний Моді

Рассылка

Будьте в курсе последних обновлений – подпишитесь на рассылку материалов на Ваш e-mail

Подписаться

Архив рекомендаций